1 op 5 medewerkers vreest technologie in retail
Volgens een onderzoek van Quinyx, aanbieder van AI-gestuurde workforce management software, maakt één op de vijf winkelmedewerkers zich zorgen over de impact van technologische ontwikkelingen op hun werk. Vooral de invloed van kunstmatige intelligentie (AI), zelfscankassa’s en robots op de retailsector baart zorgen. De grootste vrees is dat technologie banen kan vervangen (64 procent). Daarnaast maken medewerkers zich zorgen over storingen in systemen (34 procent) en vrezen sommigen dat ze niet kunnen bijbenen met de snelle technologische veranderingen (21 procent).
Zorgen in Nederland groter dan in andere landen
Het onderzoek toont aan dat Nederlandse winkelmedewerkers relatief meer zorgen hebben dan hun collega’s in andere Westerse landen. Na het Verenigd Koninkrijk (20 procent) en de Verenigde Staten (19 procent) hebben Nederlandse medewerkers (18 procent) de meeste bezorgdheid over technologische vooruitgangen. In Noorwegen is de bezorgdheid het laagst met slechts 11 procent.
AI biedt kansen voor werk-privébalans
Hoewel technologie vaak als bedreiging wordt gezien, biedt het ook kansen. AI kan bijvoorbeeld de personeelsplanning verbeteren door roosters op maat te maken op basis van zowel de vraag als de persoonlijke voorkeuren van medewerkers. Dit draagt bij aan een betere werk-privébalans en verhoogt het werkplezier. “Met AI kunnen we niet alleen efficiënter plannen, maar ook sneller inspelen op veranderingen”, zegt Oscar Haase van Flink, een bedrijf dat AI-gestuurde planning al inzet.
Onderzoek en Quinyx
Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.574 eerstelijnsmedewerkers, waaronder 806 retailmedewerkers, in Nederland en andere Westerse landen. Quinyx helpt bedrijven wereldwijd met AI-gedreven personeelsplanning en ondersteunt merken zoals Starbucks en Coolblue.
Bron: Quinyx