Vanaf komend najaar kunnen klanten van Levi’s hun eigen broek samenstellen in de webshop, meldt EVP/president of global direct to consumer Marc Rosen van het modemerk tijdens World Retail Congress. De functie is in eerste instantie alleen te gebruiken in de Amerikaanse webwinkel. Met de nieuwe tool krijgen een blanco jeans te zien en kunnen zij vervolgens zelf een kleur, overdye en andere soorten aankleding kiezen. De ontworpen broek wordt vervolgens via speciale lasertechniek in negentig seconden worden geproduceerd. De mogelijkheid om klanten zelf te laten ontwerpen heeft grote gevolgen voor het businessmodel van Levi’s, zegt Rosen. “We gaan steeds meer van het verkopen van wat we maken, naar het maken van wat we verkopen.”
Door de consument bij het ontwerpproces te betrekken, verandert het traditionele model van productontwikkeling. Rosen omschrijft: “Wat wij maken is dan niet meer een eindproduct, maar een wit canvas.” Volgens Rosen heeft heeft dit veel voordelen, omdat Levi’s beslissingen veel beter kunnen worden afgestemd op wat de consument echt wil “Het witte canvas kan gebruikt worden om op een later moment duizenden verschillende producten te maken, dichterbij het moment dat de consument ze koopt en als wij een beter idee hebben van wat de trends zijn.”
Bron: RetailNews