Nog niet eerder zoveel omzetstijgers in modebranches

In het tweede kwartaal van dit jaar heeft ruim 80 procent van de winkelbedrijven die actief zijn in de kleding- of schoenenbranche een omzetstijging behaald. Meer dan de helft van de bedrijven kon zelfs tot de “snelle stijgers” gerekend worden doordat zij een omzetstijging realiseerden, die vergeleken met het tweede kwartaal van 2020 meer dan 20 procent bedroeg. Nog niet eerder sinds de start in 2012 van de meting van het aantal omzetstijgers en –dalers door het CBS was het aantal omzetstijgers in de modebranches zo hoog. De vorige piek in de kledingbranche dateerde van het vierde kwartaal van 2016 toen 60 procent van de winkelbedrijven een omzetstijging realiseerde. In de schoenenbranche lag de vorige top in het eerste kwartaal van 2014 toen 64 procent van de bedrijven een omzetstijging behaalde. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-data door onze redactie.

Omzetontwikkeling Winkels in kleding 2012-2021 in %

 

Aantal omzetstijgers het hoogst in herenkledingbranche
In de kledingbranche ging in het tweede kwartaal van dit jaar bij 82 procent van de winkelbedrijven de omzet omhoog en bij 62 procent zelfs met meer dan 20 procent. Slechts bij 17 procent van de kledingbedrijven daalde de omzet in deze periode en bij 8 procent bedroeg de omzetdaling meer dan 20 procent. Met 88 procent omzetstijgers was de herenkledingbranche de meest succesvolle kledingbranche in het tweede kwartaal. Ruim 70 procent van de herenkledingbedrijven ging er zelfs meer dan 20 procent in omzet op vooruit en bij slechts 11 procent daalde de omzet in het tweede kwartaal. Winkelbedrijven die een algemeen assortiment aan dames- heren- en kinderkleding verkopen, scoorden in het tweede kwartaal in 83 procent van de gevallen positief, terwijl bij 64 procent van de bedrijven de omzet met meer dan 20 procent steeg. Van de dameskledingbedrijven zag 81 procent de omzet in het tweede kwartaal stijgen, waarvan bij 60 procent met meer dan 20 procent. Bij de textielsupermarkten behaalde met 79 procent relatief het kleinste aantal winkelbedrijven in het tweede kwartaal een omzetstijging, Het aantal snelle omzetstijgers was echter met 68 procent alleen in de herenkledingbranche hoger. Ook van de markthandelaren in kleding en textiel zag het overgrote deel (80 procent) zijn omzet in het tweede kwartaal stijgen, waarvan 70 procent met meer dan 20 procent, terwijl slechts 19 procent met een omzetdaling werd geconfronteerd.

Omzetontwikkeling Winkels in herenkleding 2012-2021 in %

 

Bron getoonde cijfers: CBS

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0