Er waren begin tweede kwartaal dit jaar 7955 kledingwinkelbedrijven in Nederland. Ruim 2 procent minder dan de stand een jaar eerder. Vooral kleinere bedrijven daalden in aantal. Ook de markthandel in kleding telde begin tweede kwartaal dit jaar minder bedrijven. Webwinkels in kleding daarentegen zetten hun onstuimige groei voort. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers door onze redactie.
In alle kledingwinkelbranches daalt aantal bedrijven
Het totaal aantal kledingwinkelbedrijven daalde in het tweede kwartaal met per saldo 170 bedrijven van 8125 begin tweede kwartaal vorig jaar tot 7955 begin tweede kwartaal dit jaar (-2,1 procent). Uit de grootste deelbranche, de winkels in dameskleding, verdwenen in deze periode per saldo 45 bedrijven van 2725 begin tweede kwartaal 2021 naar 2680 begin tweede kwartaal 2022 (-1,7 procent). Winkelbedrijven die een algemeen assortiment aan kleding verkopen, verloren in deze periode de meeste bedrijven, Hier sloten per saldo 55 bedrijven de deur en daalde het aantal bedrijven van 2695 naar 2640 (-2,0 procent). Het aantal textielsupermarktbedrijven ging in deze periode in aantal relatief het hardst achteruit: -7,1 procent van 140 naar 130.
Vooral kleinere kledingwinkelbedrijven dalen in aantal
Van de in totaal 170 kledingwinkelbedrijven die begin tweede kwartaal dit jaar waren verdwenen, behoorden de meesten tot het kleinbedijf. Winkelbedrijven met 1 werkzame persoon waren er begin tweede kwartaal dit jaar 95 minder dan begin tweede kwartaal vorig jaar. Winkelbedrijven met 2 werkzame personen verloren in deze periode 40 bedrijven en bedrijven met 3 tot 5 werkzame personen 25. De grootste kledingwinkelbedrijven met minsten 100 werkzame personen stabiliseerden hun aantal op 50 (+0,0 procent).
Forse groei aantal webwinkels in kleding houdt aan, aantal marktbedrijven in kleding daalt
Het aantal webwinkels dat zich heeft gespecialiseerd in de online verkoop van kleding steeg met 23,1 procent van 15.130 begin tweede kwartaal 2021 tot 18.625 begin tweede kwartaal 2022. Het aantal bedrijven dat kleding en textiel op de markt verkoopt kon niet aan deze ontwikkeling tippen. Integendeel het aantal markthandelaren in kleding daalde in deze periode van 2095 tot 2005 (-4,3 procent). Het aantal winkelbedrijven in tweedehands kleding stabiliseerde zich op een totaal aantal van 520 (+0,0 procent).
Totale kledingsector telt ruim 29 duizend bedrijven
De totale kledingsector (winkels in nieuwe kleding plus in tweede handskleding plus markthandelaren plus webshops in kleding) telde begin tweede kwartaal 2022 in totaal 29.105 bedrijven. Ruim 3.200 meer (+12,5 procent) dan begin tweede kwartaal vorig jaar toen er in Nederland 25.870 bedrijven actief waren in het aan de man brengen van kleding aan de consument. Webshops in kleding hebben wat aantal bedrijven betreft veruit het grootste aandeel in de totale kledingsector: 64,0 procent. Daarna volgen kledingwinkels met een aandeel van 27,3 procent, markthandelaren in kleding 6,9 procent en winkels in tweedehands kleding met 1,8 procent.
Aantal bedrijven 2021 2e kwartaal | Aantal bedrijven 2022 2e kwartaal | Ontwikkeling aantal bedrijven 2e kw 2022 tov 2e kw 2021 | ||
Totaal winkels in kleding | 8125 | 7955 | -2,1% | |
Winkels in herenkleding | 800 | 780 | -2,5% | |
Winkels in dameskleding | 2725 | 2680 | -1,7% | |
Winkels in bovenkleding algemeen | 2695 | 2640 | -2,0% | |
Winkels in baby- en kinderkleding | 585 | 580 | -0,9% | |
Winkels in babyartikelen algemeen | 155 | 160 | 3,2% | |
Winkels in onderkleding | 495 | 485 | -2,0% | |
Winkels in modeartikelen | 530 | 505 | -4,7% | |
Textielsupermarkten | 140 | 130 | -7,1% | |
Winkels in tweedehands kleding | 520 | 520 | 0,0% | |
Markthandel in textiel en kleding | 2095 | 2005 | -4,3% | |
Webwinkels in kleding | 15130 | 18625 | 23,1% | |
totaal kledingsector ongeacht verkoopwijze | 25870 | 29105 | 12,5% |