Alberto pleit voor ‘reason management’ in plaats van seizoensdenken

Alberto pleit voor ‘reason management’ in plaats van seizoensdenken

Alberto-CEO Marco Lanowy pleit voor een nieuwe kijk op mode: weg van het traditionele seizoensdenken, op naar ‘reason management’. Niet het seizoen, maar de reden van aankoop moet centraal staan. “Mensen shoppen niet meer uit gewoonte, maar voor specifieke momenten – zoals reizen, werk of vrije tijd. En dat vraagt om een nieuwe benadering in collecties én communicatie.”

Ondanks een trage seizoensstart ziet Lanowy dat Alberto op veel markten juist sterk presteert. Het merk breidt uit naar nieuwe landen zoals Spanje, en blijft investeren in kwaliteit en productontwikkeling. Golf- en fietsbroeken zijn inmiddels goed voor een kwart van de omzet – een bewijs van de succesvolle focus op functionele, veelzijdige kleding.

Ook in Duitsland signaleert hij een kantelpunt. De markt wordt overspoeld door buitenlandse merken en verliest volgens hem daardoor deels haar eigen identiteit. “De branche moet terug naar de kern: weten wie je bent en waarom je iets verkoopt.”

Voor Alberto blijft fysieke retail onmisbaar. “We zetten in op samenwerking met winkels en bieden ondersteuning in de vorm van pop-up displays en duidelijke themacommunicatie. Daarmee maken we onze verhalen tastbaar voor de consument op de winkelvloer.”

Lees het volledige artikel in de juli-editie van MannenMode 2025. Nog geen abonnee? Klik hier voor meer informatie en een abonnement.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0