Atelier Noterman presenteert ambitieuze toekomstvisie
Op 16 mei presenteerde het Belgische Atelier Noterman hun toekomstvisie voor de komende jaren. De Nederlandse vertegenwoordiger, Jasper Tuerlings, derde generatie van het Tuerlings agentschap, lichtte de toekomstvisie toe.
In België ligt Atetelier Noterman al in alle gewenste winkels, maar in Nederland groeit het merk nog steeds, vertelt Jasper. “We mikken op mooie herenmodezaken en boetieks die kleding verkopen in het hoge of midden- tot hoge segment.”
Ethische productielijn
Een belangrijk onderdeel van de Aterlier Noterman-strategie is dat ze zoeken naar retailers die het verhaal van het merk belangrijk vinden. De eigenaar van het merk, Wouter Noterman, zei tijdens de presentatie op 16 mei: “We zijn geen activistisch bedrijf en hoeven de wereld niet te veranderen, maar we willen wel het kleine stukje dat we kunnen veranderen, verbeteren. We maken onze broeken met minder chemicaliën, energie of water en onder goede werkomstandigheden in de fabrieken in Portugal. Als ik dat kan bewerkstelligen, ben ik tevreden. We willen een modisch merk zijn, maar wel onder de juiste omstandigheden. Dit verhaal willen we ook uitdragen naar de klant.”
Jasper vertelt dat ze bij Atelier Noterman de broeken volledig Europees maken. Zo komen de stoffen uit Italië, accessoires uit Frankrijk en worden alle broeken in Portugal gewassen en gemaakt. Jasper: “Onze broeken liggen voor 189-199 euro in de winkel, en dat is de prijs die ze echt moeten kosten – we zijn heel transparant over de kostenopbouw. We willen een ‘faire deal’ voor alle partijen, van katoenplukker tot de retailer.”
Menselijke factor
“Wij stellen heel duidelijk de menselijke factor centraal”, zegt Jasper. “We zien dat de hele markt verhardt. Alles moet met cijfers onderbouwd worden en zoveel mogelijk geld opleveren, terwijl de menselijke factor zo belangrijk is. Gelukkig merken we dat retailers steeds meer openstaan voor deze manier van denken over de merken die ze inkopen, en dat is fijn. We geloven sterk in fysieke winkels en personeel die ons verhaal kunnen overbrengen.”
Walk to happiness
“‘Het moet leuk zijn om onze broeken te kopen; niet voor niets is ons motto: ‘Walk to happiness’,” vertelt Jasper. “Naast een fantastische uitstraling, moet de pasvorm perfect zijn en moet de broek echt comfortabel zitten. Bovendien staat de kwaliteit van onze broeken op een hoog niveau. We voegen regelmatig ludieke elementen toe, zoals een quote aan de binnenkant van de broek. Momenteel staat er bijvoorbeeld: ‘If you change nothing, nothing will change.’ Dat wordt gewaardeerd door onze klanten!” Jasper weet dat er nog meer leuke plannen voor de broeken in de pijplijn zitten, maar die zijn nog geheim. Behalve dat ze de samenwerking met retailers willen versterken, hopen ze in de komende jaren ook hun naamsbekendheid te vergroten en hun verhaal in de markt te verspreiden.
