In maart van dit jaar heeft de detailhandel een aanzienlijke groei doorgemaakt, zo meldt het CBS. De omzet steeg met 4,8 procent in vergelijking met maart 2023, terwijl het verkoopvolume met 4,4 procent toenam. Met name de non-foodsector zag een sterke groei, met een stijging van 6,2 procent in omzet. Toch liep de onlineomzet van kledingwinkels terug, vergeleken met vorig jaar maart.
De non-foodsector boekte een opmerkelijke groei van ruim 6 procent, waarbij het volume zelfs 6,7 procent hoger lag dan een jaar eerder. Drogisterijen, schoenen- en lederwarenwinkels, kledingwinkels, recreatie-artikelwinkels en doe-het-zelfzaken, inclusief keuken- en vloerenwinkels, zagen allemaal een toename in omzet ten opzichte van maart 2023. Echter, winkels in consumentenelektronica en meubel- en woninginrichtingszaken noteerden juist een daling in omzet.
Online verkoop blijft in het algemeen ook groeien, met een stijging van 2,3 procent ten opzichte van maart vorig jaar. Webwinkels zagen een toename van 3,8 procent in omzet, terwijl de online omzet van winkels die internetverkoop als nevenactiviteit hebben, met 0,2 procent steeg.
De online omzet van van winkels in non-foodartikelen steeg, terwijl consumentenelektronicawinkels en kledingwinkels een daling in online omzet registreerden.
Bron: CBS