Consument wil verbod op greenwashing
Uit recent onderzoek van Motivaction, in opdracht van Milieu Centraal en Stichting Milieukeur (SMK), blijkt dat 33% van de consumenten moeite heeft met het onderscheiden van betrouwbare keurmerken van neplogo’s en valse duurzaamheidsclaims. Bijna de helft van de ondervraagden (43%) pleit voor strengere regelgeving om misleidende keurmerken, oftewel greenwashing, te verbieden. Daarnaast geven consumenten aan dat ze behoefte hebben aan meer transparantie over de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van keurmerken.
Milieu Centraal en SMK zetten zich in om consumenten beter te informeren over keurmerken. Milieu Centraal heeft de vernieuwde Keurmerkenwijzer gelanceerd, en SMK promoot het EU Ecolabel, een officieel keurmerk dat garandeert dat producten en diensten daadwerkelijk duurzaam zijn. Dit EU Ecolabel is bedoeld om de betrouwbaarheid van duurzaamheidsclaims te versterken.
Het onderzoek benadrukt dat meer dan de helft van de groene claims op producten vaag of ongefundeerd zijn, wat leidt tot verwarring bij consumenten. Nieuwe Europese wetgeving, zoals de Green Claims Directive, is in ontwikkeling om dergelijke misleidende praktijken te bestrijden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de bevoegdheid om boetes uit te delen aan bedrijven die zich schuldig maken aan greenwashing.
Om bedrijven en inkopers te informeren over deze ontwikkelingen, organiseert SMK op 10 oktober een webinar. Tijdens dit webinar wordt ingegaan op de nieuwe richtlijnen tegen greenwashing en de manier waarop bedrijven transparant kunnen communiceren over hun duurzame producten.
Bron: SMK (Stichting Milieukeur)