De winkel van Jac Hensen
Terwijl de gemiddelde leeftijd van de klant tien jaar geleden op 57 jaar lag, ligt de gemiddelde leeftijd van de nieuwe klant bij herenmodeketen Jac Hensen inmiddels op 45 jaar. “Met onze communicatie-uitingen richten we ons nu al een tijdje op de man tussen de 25 en 40 jaar, en inmiddels plukken we daar de vruchten van”, vertelt Lars Woordes. Hij staat weleens op de winkelvloer in Amersfoort en werkt ook op het hoofdkantoor van Jac Hensen. “We zetten de lijn door naar een gemiddelde leeftijd van 35. Uit onderzoek blijkt dat als je die jongere man binnenhaalt en goed bedient, deze ook bij je blijft winkelen naarmate hij ouder wordt.”
De winkel in Amersfoort is de grootste Jac Hensen-winkel in het land, met ruim 1500 m² aan winkeloppervlakte. Lars: “In de retail zie je dat veel winkels een focus hebben, maar wij richten ons dus vooral op de jongere man die voor ieder draagmoment een collectie in huis wil hebben. Voor op zijn bruiloft, een casual weekend weg of op werk.”
Welke merken doen het goed bij jullie? En welke merken doen het minder goed?
“ Van de merken die we inkopen doen Mac, Superdry en Anerkjendt/Revolution het het beste. Die merken hebben een goed imago opgebouwd in Nederland en zijn alle drie van goede kwaliteit. Van onze eigen merken doet ‘Jac Hensen’ het het best. Dit merk biedt een goed assortiment formele kleding en is geschikt voor de klant die het niet te gek wil maken. Daarna doet ‘Hensen’ het goed. Dit is een avontuurlijk en gedurfd merk, met bijvoorbeeld stretch in de pakken en net iets meer details. ‘Nils’ is een meer Scandinavisch en zakelijk merk, dat juist heel clean is. Een groot deel van onze omzet bestaat uit onze eigen merken, wel ongeveer 80%.
Over het algemeen kan ik zeggen dat duurdere merken het vaak minder goed bij ons doen; de klant is niet altijd bereid zoveel te betalen voor een artikel. Verder willen we niet benoemen met welke merken het wat minder gaat.”