De winkel van: Van Dal mannenmode

Van Dal mannenmode B.V. is al 70 jaar een gevestigde naam op het gebied van eigentijdse mannenmode in het middensegment. De 34 winkels van Van Dal zijn te vinden in de zuidelijke helft van Nederland op goed bereikbare locaties aan de rand van het stadscentrum of net daarbuiten. Het hoofdkantoor, het centrale magazijn en de administratie zijn gevestigd in Breda. Directeur Ger Segeren schetst in het kort het succes van Van Dal mannenmode: “In de winkels is een uitgebreide collectie mannenmode te vinden met de nadruk op casual en vrijetijdskleding, maar ook kostuums of een goed passend colbert maken onderdeel uit van de collectie. Al sinds de oprichting staan servicegerichtheid en vakkundig advies hoog in het vaandel. Samen met een goede prijs/kwaliteit-verhouding zorgt dat voor trouwe en vaste klanten die het bedrijf steeds weer weten te vinden.”

Ger Segeren: “Van Dal mannenmode is al 70 jaar een gevestigde naam.”

Historie
het bedrijf is in1951 opgericht door de heer Van Dal als Van Dal tapijten in Tilburg. Door de vele textielfabrieken aldaar worden tapijten verhandeld aan de consument. In de opvolgende jaren verkoopt het bedrijf ook stofcoupons aan de deur, waarvan consumenten kleding kunnen laten maken. In de jaren ’60 wordt de slogan “Gewoonweg goed, ook in prijs!” bedacht, waarna Confectiebedrijf Van Dal leven wordt ingeblazen. Er verschijnen Van Dal winkels in Breda, Den Bosch, Ede, Eindhoven, Helmond, Nijmegen, Utrecht en Veenendaal. In het decennium daarna gaat Philips grijze kostuums en overhemden in bulk inslaan als bedrijfskleding en opent de onderneming nieuwe winkels in onder andere Nieuwegein, Oosterhout, Uden en Waalwijk. Zelfs in het Belgische plaatsje Doel wordt een zaak geopend. In deze periode ontstaat ook Bartlett, dat als exclusief merk alleen bij Van Dal te koop is. Later wordt het bedrijf overgenomen door Jan Karel Broekhoven, die de naam van Confectiebedrijf Van Dal verandert in vDal herenmode. Het 30-jarig bestaan wordt groots gevierd in 1981.

De jaren ’90 staan vooral in het teken van modernisering van de bestaande winkels. Daarnaast openen er nieuwe winkels in Zeist, Arnhem en Dordrecht. Begin 21e eeuw neemt de familie Segeren het bedrijf over en verandert de naam in Van Dal mannenmode. Als één van de eerste retailers in Nederland wordt een klantenregistratiesysteem gerealiseerd. Bovendien wordt de website www.vdal.nl gelanceerd en ontvangen klanten maandelijks een folder op hun deurmat. In 2011 bestaat het bedrijf 60 jaar. Ger Segeren neemt de leiding over in 2014 en voegt het merk Max Goodman toe aan het assortiment. Oud-langebaanschaatser Rintje Ritsma wordt ambassadeur voor Van Dal en de webshop gaat live. De nieuwe bedrijfsslogan wordt ‘Stijlvolle mode voor de beste prijs’ waarna ook het allereerste Van Dal magazine uitgebracht wordt. In 2020 wordt een nieuw hoofdkantoor betrokken in Breda en wint Van Dal mannenmode de prijs voor de beste mannenmode winkelketen van Nederland, wat herhaald wordt in 2021.

Filosofie
In de afgelopen 70 jaar is in de filosofie van Van Dal mannenmode niet zo veel veranderd vertelt Ger Segeren. “Een halve eeuw terug werkten we al op dezelfde manier als nu. Onze doelgroep is de gewone 50+ man die er goed uit wil zien en daarbij de prijs/kwaliteit-verhouding niet uit het oog verliest. Dat is nooit veranderd: een goede kwaliteit voor een goede prijs. En dat werkt goed. Een complete outfit voor de doelgroep is ons streven, vandaar dat we feitelijk een one-stop shop zijn. Een consument kan bij ons zijn volledige garderobe samenstellen, inclusief accessoires en eventueel zelfs schoenen. Wij kiezen daar bewust voor, vandaar dat we leveren tot maat 4XL, aangezien de gemiddelde 50+ klant geen Italiaans maatje heeft.”

Momenteel heeft Van Dal mannenmode 34 winkels in de zuidelijk helft van Nederland, grofweg de lijn Den Haag-Winterswijk, maar uiteindelijk is het streven om een landelijke dekking te hebben, vertelt Segeren. “Uiteraard gaat dat stapsgewijs: we breiden rustig uit in middelgrote steden en plaatsen maar we zullen niet snel een zaak openen in bijvoorbeeld Amsterdam. Eerder in Stadskanaal. Dat heeft te maken met het feit dat we niet hoogmodieus zijn, maar vooral actueel en bij de tijd. En dat straalt onze collectie ook uit.

Marketing
Bij Van Dal mannenmode doet men alle marketing helemaal zelf. Segeren: “We hebben een eigen communicatie-afdeling en gebruiken geen campagnes van merken, maar we maken onze eigen presentaties, we doen onze eigen fotoshoots en we hebben ook een eigen magazine. Dat is onze manier van werken, omdat we dan onze eigen stijl kunnen doorvoeren in alle facetten van onze communicatie. De rode draad door ons hele bedrijf is dat we het merk Van Dal altijd als enige merk gebruiken in onze onderneming, ik ben er van overtuigd dat dit de juiste weg is. Daarbij spelen onze eigen merken een belangrijke rol. Behalve Bartlett en Bartlett Classic zijn dat Max Goodman en Bartlett & Walker. Wij laten deze ‘huismerken’ exclusief produceren en we doen ook de ontwikkeling deels met eigen designers. Bartlett is ontstaan in 1972 toen Van Dal op naamloze producten het label Bartlett plakte. In de jaren ’90 is dit steeds verder uitgebouwd en in de afgelopen 20 jaar is het een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsvoering geworden. Voor de jongere, moderne vijftigers is Max Goodman ontwikkeld, dit is net even wat meer trendy dan Bartlett. Al onze eigen merken beslaan overigens een complete collectie volgens onze formule.

Corona-crisis
De corona-crisis is ook aan Van Dal niet voorbij gegaan. “Alle winkels maandenlang dicht houden is echt niet leuk voor de omzet, zeker omdat 50-plussers minder online winkelen dan jongere doelgroepen. Aan de andere kant is het modebeeld in deze periode wel exact op ons assortiment van toepassing geweest, en dat heeft nog wel voor enige lucht gezorgd toen click & collect en winkelen op afspraak weer mogelijk werden. Niettemin: de consument werd hoe dan ook voorzichtiger met het naar de winkel komen. We hebben overigens wel gemerkt dat onze klantenkring vrij snel geleerd heeft hoe je online je aankopen kon doen en daar hebben wij op onze beurt weer van geleerd. Online shoppen was namelijk een logistieke uitdaging, want probeer maar eens razendsnel om te schakelen naar online als je winkels de basis van je formule zijn… Niemand wist waar het heen ging met de crisis dus voor ons was de vraag: hoe gaan we hiermee om? De lockdown van afgelopen winter 20-21 werd eindeloos verlengd en daar kun je geen goede strategie op los laten. Voor een retailer is het veel prettiger werken als er duidelijkheid is: we gaan drie maanden dicht is prettiger werken dan telkens een verlenging van twee of drie weken.”

Leeghalen
In de lockdown is Van Dal op een bepaald moment gestart met het ‘leeghalen’ van de fysieke winkels om de voorraad voor de online-verkoop op peil te kunnen houden. “Daar hebben we zelfs een extra magazijn voor gehuurd. Maar je kunt hier ook weer niet te ver in gaan, want je moet wel een goede en actuele etalage overhouden vanwege je uitstraling. Bovendien zat er in die periode ook nog een seizoenswissel. Dat probleem speelt actueel trouwens opnieuw, hoewel we minder problemen hebben gehad met de sluiting om 17.00 uur. Dat laatste uurtje is niet zodanig cruciaal dat je verdienmodel op zijn kop komt te staan, hoewel er in combinatie met alle andere maatregelen wel minder passanten in de straten liepen. Dat valt echt op, mensen zijn weer angstig gemaakt. En door het beleid wordt je continu op het verkeerde been gezet, getuige de nieuwe lockdown. Op 14 december werd aangegeven dat de avondlockdown van kracht zou blijven en vier dagen later moet opeens alles weer dicht. Dat zorgt voor hernieuwde logistieke problemen, want ook al heeft onze doelgroep wel geleerd online te shoppen, maar of ze het doen is deel twee… Ze schakelen niet automatisch over op online maar stellen hun aankopen in eerste instantie uit. Daardoor compenseerden de online verkopen afgelopen jaar ook beslist niet voor het verlies aan omzet in de fysieke winkels dat we begin 2021 zagen. In de zomer hebben onze klanten echter wel weer een grote inhaalslag gemaakt, maar dat is een ander seizoen. Het jaar was dan ook kort gezegd lastig, en ook gaan we nu lastig het jaar uit.”

Toekomst
Wat de toekomst gaat brengen is een kwestie van koffiedik kijken, beaamt Segeren. Hij wil niet negatief afsluiten, want zo zitten hij en het bedrijf niet in elkaar: “Afgelopen tijd is een zeer zware periode geweest, en er liggen opnieuw zware maanden voor ons, maar we hebben gelukkig niemand hoeven ontslaan. We hebben zelfs meer vaste contracten aangeboden dan normaal om zekerheid te bieden aan onze mensen. Al onze medewerkers zijn dan ook bij het bedrijf gebleven. Als je elkaar vasthoudt in goede tijden, moet je elkaar ook vasthouden in slechte tijden. Dat is de manier waarop ik graag wil werken.” Wel verwacht Segeren dat de gedragsverandering en de voorzichtigheid van zijn klanten nog een poosje door zal werken, maar dat we uiteindelijk gewoon weer overgaan tot de orde van de dag. “Want mensen zijn nu eenmaal mensen en die willen samen zijn. Voor winkels zal online nog belangrijker worden en een goede omnichannel-formule is noodzakelijk. Ik denk dat omnichannel een shake-out in de branche kan voorkomen. Winkelketens en zelfstandige retailers met dergelijke formules doen het momenteel uitstekend mits ze zeer actief zijn. Wij hebben een transitie gemerkt van ‘ouderwetse’ marketing naar online social media en direct mail. Bij Van Dal hebben we gelukkig een goed digitaal kanaal opgebouwd in de loop der jaren en een fors marktaandeel online gerealiseerd. Daar is een groep jonge medewerkers binnen ons bedrijf iedere dag heel hard mee bezig, maar dat zal echter niet voor iedereen te realiseren zijn. Zeker niet voor kleine zelfstandigen die de slagkracht van grote partijen en concerns missen. Maar met een duidelijke doelgroep en strategie is er voor de zelfstandige modewinkels beslist toekomst.”

‘Als één van de eerste retailers in Nederland wordt een klantenregistratiesysteem gerealiseerd.’

Ger Segeren
Directeur
Van Dal mannenmode

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0