Drie op tien webwinkels binnen twee jaar weer opgeheven

Dertig procent van de webwinkels die in 2013 startten, zijn nu alweer gesloten. Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van cijfers van Creditsafe. Faillissementen komen maar weinig voor, meestal trekken de ondernemers de stekker er zelf uit.

 

De meeste startende online ondernemers verkijken zich op de kosten en de inspanningen die nodig zijn om geld te verdienen aan de webshop. “Het goed laten draaien van een webwinkel kost veel meer tijd, geld en moeite dan mensen vaak denken”, zegt oprichter Patrick Kerssemakers van Fonq.nl. “Het idee dat webwinkels lagere kosten hebben omdat ze geen winkelruimte hoeven te huren en geen kassapersoneel hoeven te betalen, is totaal achterhaald. In plaats daarvan komen er veel extra kosten bij. Logistiek is duur, goede service is duur en het generen van bezoek aan je site is duur.” Momenteel is er een shake-out gaande onder kleine webwinkeliers, ziet hij. “Kleinere partijen kunnen er gewoon niet van rondkomen.” Wijnand Jongen van branchevereniging Thuiswinkel.org bevestigt de trend. “De concurrentie is knoepertjehard. De markt zit gewoon niet te wachten op de zoveelste elektronica- of babykledingwinkel.”Online Shopping

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0