Flashback: hoe verliep de maand april?

Het gaat beter met de economie. Zo stelde de Rabobank in de Sectorprognoses 2016 dat alle bedrijfssectoren in 2016 zullen groeien.  Het herstel van de Nederlandse economie ligt volgens de bank goed op koers. Toch verloopt die economische opleving voor de retailsector grillig. Benieuwd hoe herenmodezaken dat ervaren vroegen we Albert Eising en Jacco den Hollander naar hun ervaringen in de maand april.

Albert Herenmode EmmenAlbert Herenmode, Emmen

Albert Eising: “April was niet veel. Het koude weer zit ons tegen. Ik denk dat nu een jaar of vijf het voorjaar koud verloopt en het najaar warm. Op de laatste koopzondag in November liepen klanten nog in een korte broek. Ik hoop echt dat wanneer dadelijk het mooie weer aanbreekt iedereen rustig blijft en niet met de prijzen gaat stunten, want anders wordt de verdienperiode wel erg kort.

Naast het weer verandert ook de markt erg snel op dit moment. Alleen vind ik leveranciers nog vrij star. Zeker in het hogere segment houden ze vast aan oude patronen. Positief daarin vind ik een merk als State Of Art. Dat denkt wel goed met je mee en kun je de uitlevering over meerdere momenten verspreiden. En de consument is grillig. Als je op het juiste moment het juiste kledingstuk voor hen hebt dan kopen ze het. Anders lopen ze door naar je buurman.”

Den Hollander Herenmode, Klundert

Jacco de Hollander: “Ten opzichte van vorig jaar is april beter verlopen. Soms lijkt het stuivertje wisselen. Vorig jaar liepen januari en februari goed en zaten maart en april tegen. Nu waren januari en februari juist de stille maanden. Waar het aan ligt? Misschien krijgen mensen wat meer vertrouwen in de economie? Toch blijft het lastig. Elke dag is het de vraag wat het gaat Den Hollanderworden. Soms zijn er dagen dat ik me afvraag of ik de deur op slot heb gehad…

Met Facebook probeer ik mezelf in de kijker te spelen. Verder zijn hier in de omgeving wat winkels gestopt waarvan de klanten nu ook mijn kant op komen. Ik richt me op een klantengroep tussen de 40 en 65 jaar. Daarvoor heb ik een breed merkenportfolio samengesteld. Met name State Of Art en Vanguard vormen daarvan de pijlers. Ook de merken van Verweij, Baileys en Giordano, doen het goed. Mijn ervaring is dat als mensen het mooi vinden, kopen ze het. De prijs maakt in dat geval niet meer uit.

Maar dan moet er niet iemand het in zijn hoofd halen om een mid-seasons sale of iets dergelijks op te zetten. Wat dat betreft zou ik voorstander zijn van twee vaste uitverkoopmaanden. Je moet toch ook je marge kunnen maken.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0