Forse omzetgroei modebranches in februari

De detailhandel heeft in februari 16,5 procent meer omzet geboekt dan in februari 2021. Vooral de non-foodsector deed in februari met een omzetgroei van bijna 60 procent goede zaken. De omzet van de foodsector daalde in deze periode met 2,9 procent . In de non-foodsector vielen vooral de enorme omzetstijgingen van de  kleding- en de schoenen- en lederwarenwinkels op. De sterke winkelomzetten in de non-foodsector gingen in februari duidelijk ten koste van de online-verkopen. Deze gingen in februari hard onderuit. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers door onze redactie.

Omzetgroei februari geflatteerd door lage lockdown-omzet in februari vorig jaar
De ruim 16 procent omzetgroei van de detailhandel in februari was geflatteerd omdat de Nederlandse consument in februari vorig jaar vanwege een harde lockdown niet terecht kon in de niet-essentiële non-foodwinkels en in februari dit jaar wel. Vergeleken met de min of meer normale februarimaand in 2020 was de omzetgroei van de detailhandel een stuk minder: +9,9 procent. Voor de non-foodsector was de vertekening veel groter. De 57,7 procent omzetstijging in februari dit jaar vergeleken met februari vorig jaar, valt terug naar +8,3 procent als vergeleken wordt met de omzet van februari 2020.

Ruime verdubbeling omzet kledingwinkels in februari
De kledingwinkels wisten in februari dit jaar hun omzet vergeleken met februari vorig jaar met een groei van 135 procent ruim te verdubbelen. Dit was veruit de grootste groei van alle deelbranches in de detailhandel. Vergeleken met februari 2020 bedroeg de stijging echter “maar” 7,2 procent en vallen de kledingwinkels terug naar plek 2 in het omzetgroeiklassement van februari in de detailhandel. Vergeleken met februari 2020 stond de doe-het-zelf branche in februari 2022 op plek 1 met een omzetstijging van 19,9 procent.

De schoenen- en lederwarenwinkels zagen hun omzetgroei van + 78,7 procent in februari dit jaar vergeleken met februari vorig jaar omslaan in een lichte omzetdaling (-0,2 procent) als vergeleken wordt met februari 2020. De overige deelbranches in de non-foodsector hebben in februari 2022 zowel vergeleken met februari 2021 als februari 2020 een omzetpus gerealiseerd.

Omzetverlies foodwinkels
De winkels in de foodsector van de detailhandel hebben in februari dit jaar 2,9 procent omzetverlies geleden ten opzichte van februari vorig jaar. In de foodsector is geen sprake van vertekening van de omzetontwikkeling omdat de winkels in de foodbranches gerekend worden tot de essentiële winkels en dus niet getroffen werden door de lockdown in februari vorig jaar.

Internetomzet kledingwinkels fors lager in februari
De totale online-omzet was in Nederland in februari 24,7 procent lager dan in februari 2021. Pure webwinkels scoorden 8,7 procent minder omzet en bedrijven die omzet vanuit winkel combineren met verkoop via internet realiseerden bijna 40 procent minder internetomzet. Het meest daalde de internetomzet van kledingwinkels (-43,3 procent).

De forse daling van de internetomzetten in februari dit jaar wordt veroorzaakt door de bijzonder hoge internetomzetten in februari vorig jaar.  De internetverkopen waren toen extra hoog omdat de deuren van de niet-essentiële non-foodwinkels gesloten waren en consumenten non-food aankopen toen alleen online konden doen. Hierdoor stegen de internetverkopen in februari vorig jaar vergeleken met februari 2020 met 103,5 procent.

omzet-ontwikkeling-detailhandel-februari-2022 - Hét vakblad voor de modebranche
Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0