Nederland heeft het weekend van zaterdag 31 en september tot 1 oktober dubbel zoveel online kledingaankopen gedaan ten opzichte van het weekend daarvoor, blijkt uit cijfers van prijsvergelijker SuperSales. De reden van de explosieve groei is volgens het onderzoek te danken aan het regenachtige weer en acties gekoppeld aan Glamour Day. De conversie van bezoekers bij aangesloten webshops steeg tevens met maar liefst 50%.
Stijging online verkopen
De stijging in het aantal online verkopen werd al ingezet op woensdag 25 september. De verandering van het weer speelt volgens SuperSales mede-eigenaar Jochem Prins daarin een belangrijke factor: “Na het laatste zomerse weekend lijkt het gedaan met het mooie weer. Consumenten maken zich klaar voor het koude seizoen en schaffen nieuwe items aan voor hun wintergarderobe.”
De absolute piek van het aantal online verkopen werd gezien op zondag met een verdubbeling van het aantal transacties. De verdubbeling wordt ook veroorzaakt door Glamour Day, een dag waarbij klanten 20% korting ontvangen bij geselecteerde webshops. “We zien altijd een toename van de verkoop wanneer de nieuwe collectie wordt aangeboden met korting”, aldus Prins. Hoewel er volgens de officiële Glamour Day op alleen zaterdag met korting was te winkelen, konden klanten bij veel webshops ook op zondag profiteren van de korting.
De combinatie van regenachtig weer en de korting van Glamour Day zorgde ervoor dat de online shoppers goed converteerden. 1 op de 20 SuperSales bezoekers ging over tot een aankoop bij één van de aangesloten winkels. In vergelijking met de week ervoor lag de conversie 50% hoger.
Koopgedrag
De meest verkochte producten vielen in de categorie najaarsmode. Uit de data van SuperSales blijkt dat vrouwen voornamelijk laarzen, enkellaarzen, parka’s, jeans en regenkleding kochten. Onder mannen werden vooral boots, hoodies, truien, overhemden en winterjassen aangeschaft.
De webshops kleertjes.com, nieuwnieuw.com, Nelson Schoenen, Shoemixx en sneakers.nl deden het extra goed afgelopen weekend door de grootste stijging in conversie te laten zien. Meer dan 10% van de SuperSales gebruikers die doorklikte naar deze shops converteerde daar tot koper.