Hoe kijken leveranciers naar de markt?

Hoe kijken leveranciers naar de markt?

De modebranche is volop in beweging momenteel, hoewel we vijf jaar na corona ondertussen wel weer in rustig vaarwater zijn beland. De markt is gestabiliseerd, zo tekenden we op bij monde van de meeste leveranciers, hoewel er hier en daar nog wel druk staat op het business-segment. Kostuums en business-hemden hebben het moeilijk vanwege veranderend consumentengedrag, maar kostuums worden steeds vaker gekocht voor gelegenheden, dus dat compenseert. Voor deze Mannenmode spraken we uiteraard weer over de stand van zaken met leveranciers en agenten.

Rollercoaster

2025 blijkt een maatschappelijke rollercoaster te worden. Na een half jaar steggelen werd er in 2024 een nieuwe regering geïnstalleerd in Den Haag en nog geen jaar later is die alweer gevallen. Nou bemoeien we ons met Mannenmode niet met politiek, maar voor een bloeiende economie is een stabiele regeringsvisie cruciaal en na het einde van Rutte III hebben we dus eigenlijk al twee jaar geen fatsoenlijk beleid met een visie op de toekomst van Nederland. Stikstof, woningbouw, inflatie… Het kabinet Schoof is niet in staat gebleken iets voor elkaar te boksen op deze gebieden. Dat het kabinet (wederom) gevallen is op een detail als asiel is in dat opzicht eigenlijk opmerkelijk,want je zou verwachten dat ‘men’ in Den Haag wel grotere problemen heeft dan het AZC in Ter Apel. CEO’s van ondernemingen waarschuwen namelijk dat het vestigingsklimaat in Nederland verslechtert en de modale consument heeft steeds meer moeite de eindjes aan elkaar te knopen.

Economisch klimaat

Volgens het CBS draait de economie best behoorlijk momenteel, maar waar het natuurlijk uiteindelijk om draait is de portemonnee van de consument en die van de retailer. En daar zitten vrolijke noten! Tegenover de berichten over stagnering staat namelijk een groei van de omzetten in de horeca en de detailhandel. De moderetail zette in april 6,9% meer om in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en de horeca 4,2%. Veel consumenten laten ondanks het lage vertrouwen in de economie het geld dus nog steeds rollen. Heel vreemd is dat niet, want eind maart begon de zon te schijnen en trok de Nederlandse consument massaal naar de winkelstraat om slippers en een korte broek in te slaan, om vervolgens op een terras neer te strijken voor een pilsje. Good old times returning! Het weer is cruciaal in de omzetten van de mode-retail, beamen alle leveranciers waarmee we gesproken hebben voor deze Mannenmode. Het seizoen lente/zomer 2024 was nat en de winter was warm en begon pas laat, waardoor er zowel in zomerkleding als winterkleding vorig jaar niet bepaald records werden gebroken. Gelukkig lijkt de zomer van 2025 dit ruimschoots goed te gaan maken, al begon het seizoen wel vrij laat.

Lees het volledige artikel in de juli-editie van MannenMode 2025. Nog geen abonnee? Klik hier voor meer informatie en een abonnement.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0