INretail: E-commerce sector komt met agenda voor de toekomst van werk
De Nederlandse e-commercesector heeft vandaag haar arbeidsmarktagenda “Innovatie voorop, mensen centraal” overhandigd aan minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) in Nieuwspoort, Den Haag. Vertegenwoordigd door E-commerce Nederland, Thuiswinkel.org en Koninklijke INretail, zet de sector drie concrete initiatieven uiteen om de snelgroeiende e-commerce industrie te laten aansluiten op de veranderende arbeidsmarkt.
Met 31% van de retailbestedingen die inmiddels digitaal verloopt, speelt e-commerce een cruciale rol in de Nederlandse economie en arbeidsmarkt. De sector wil deze groei toekomstbestendig maken en roept politiek, vakbonden en onderwijsinstellingen op tot samenwerking.
Drie pijlers die genoemd worden in de agenda, voor een duurzame arbeidsmarkt, zijn de volgende:
- Code of conduct voor goed werkgeverschap
De sector ontwikkelt een gedragscode gericht op eerlijke beloning, structureel werk in loondienst en aandacht voor innovatie. Deze code moet bijdragen aan een positieve werkcultuur en wordt tegen 2025 breed gedragen door e-commerce bedrijven. - Investeren in onderwijs en vaardigheden
Door intensievere samenwerking met MBO- en HBO-instellingen wil de sector het onderwijs beter afstemmen op de praktijk. Focusgebieden zijn onder meer AI, data-analyse en cybersecurity, om de instroom van gekwalificeerde werknemers te vergroten en innovatie te stimuleren. - Model arbeidsovereenkomst
Voor de vele e-commerce medewerkers zonder cao wordt een gestandaardiseerde arbeidsovereenkomst ontwikkeld. Dit biedt werkgevers en werknemers meer duidelijkheid en zekerheid.
De sector benadrukt het belang van gezamenlijke inspanningen om innovatie, robotisering en AI in te zetten voor een hogere arbeidsproductiviteit, aldus het persbericht van INretail. “Het streven is een sterke, flexibele en aantrekkelijke arbeidsmarkt waarin werknemers perspectief en groeimogelijkheden krijgen.”