Kledingverkopen vorig jaar met bijna kwart gestegen

Kledingverkopen vorig jaar met bijna kwart gestegen
In 2022 is de geldomzet van de kledingbranche in Nederland met 24,2 procent gestegen. Hogere kledingprijzen waren deels verantwoordelijk voor deze hoge omzetstijging. In volume was de stijging wat lager (+19,0 procent). Vooral door hogere non-foodverkopen (+12,5 procent) steeg de geldomzet van de totale detailhandel vorig jaar met bijna 7 procent. In volume werd er in de detailhandel vorig jaar licht minder verkocht dan in 2021. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-data door onze redactie economie.

Lockdowns zorgen voor heftige omzetbewegingen in kledingbranche
Winkelopenstellingen en –sluitingen, afhankelijk van de stand van zaken rond corona, hebben vorig jaar vooral in de non-foodsector van de detailhandel grote omzetbewegingen veroorzaakt. Zo waren de omzetstijgingen in geld in de kledingbranche in de eerste vier maanden van 2022 exceptioneel hoog: ruime verdubbelingen in januari (+118,3 procent) en februari (+138,4 procent) en fikse groei in maart (+57,4 procent) en april (+61,5 procent). In de periode mei-november vorig namen de omzetontwikkelingen in de kledingbranche weer normalere proporties aan om in december met +55,4 procent weer fors te stijgen. De kledingbranche was vorig jaar overigens wat omzetgroei betreft (+24,2 procent) de best scorende branche in de detailhandel. De schoenenbranche volgde met een omzetgroei van +18,8 procent. De laagste groei in de non-foodsector werd vorig jaar met een geldomzetstijging van 4,7 procent behaald door de doe-het-zelfbranche.

Internetverkopen in mineur
Aan jarenlange forse omzetstijgingen van de internetverkopen in de detailhandel kwam in 2022 abrupt een einde. Wellicht deden consumenten zodra het weer kon graag hun aankopen in de winkel. De internetverkopen in de detailhandel daalden in 2022 met 7,6 procent. Pure webshops zagen hun omzet vorig jaar met 5,8 procent teruglopen, terwijl de winkelbedrijven die naast winkelverkoop ook nog via internet verkopen vorig jaar online 9,6 procent minder verkochten.  De kledingverkopen via internet namen in 2022 met 4,2 procent af.

Herenkleding meest in prijs gestegen
Kleding was vorig jaar gemiddeld 4,7 procent duurder dan in 2021. Herenkleding steeg in 2022 het meest in prijs. Vergeleken met 2021 groeiden de prijzen van herenkleding gemiddeld met 7,0 procent. Dameskleding werd vorig jaar +4,5 procent duurder en baby- en kinderkleding +2,3 procent. De prijsstijgingen van kleding zijn vorig jaar vanaf september hoger geworden met als voorlopige piek december toen kleding liefst 12,3 procent duurder werd vergeleken met december 2021.

Bron: CBS

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0