Koopfrequentie kleding hoger bij webshops dan fysieke winkels
Uit het Nationale Benchmark Kledingwinkels onderzoek van Multiscope blijkt dat consumenten vaker kleding kopen bij webshops (2,8 keer per jaar) dan bij fysieke kledingwinkels (2,2 keer per jaar). Bol.com scoort het hoogst in klantloyaliteit met een gemiddelde koopfrequentie van 3,6, terwijl SHEIN opvallend laag scoort op koopintentie (78%) ondanks een hoge koopfrequentie van 3,4.
Het onderzoek, uitgevoerd onder bijna 5.200 Nederlanders, laat zien dat de gemiddelde koopfrequentie van een kledingwinkel of webshop 2,4 keer per jaar bedraagt, terwijl de intentie om binnen een jaar opnieuw te kopen gemiddeld op 87% ligt. Webshops hebben over het algemeen een hogere koopfrequentie dan fysieke winkels, wat wijst op een sterkere klantloyaliteit bij online shoppen.
Bol.com en Bonprix presteren niet alleen hoog op koopfrequentie, maar ook op koopintentie, met respectievelijk 89% van hun klanten die van plan zijn opnieuw te kopen. The Sting scoort het hoogst op terugkeerintentie onder alle onderzochte kledingwinkels.
SHEIN, hoewel populair, heeft een lagere terugkeerintentie van 78%, ondanks dat klanten relatief vaak aankopen doen. Dit contrasteert met VERO MODA, dat zowel laag scoort op koopfrequentie (1,6) als intentie (80%).
Bron: Multiscope