Lerros groeit met dubbele cijfers
Joost de Jager, directeur van Lerros International BV, ziet aan de EDI-cijfers dat 2024 een goed jaar geweest is. “Als ik kijk naar onze cijfers hebben we een zomer gehad met dubbele groeicijfers, uitgezonderd juni, toen het veel regende. Het najaar was bovendien heel goed in augustus en september, al was de herfst in het algemeen uitdagend omdat veel merken niet vlot genoeg konden leveren toen de vraag naar winterkleding plotseling aantrok. Wij konden dat gelukkig wel omdat we veel NOS-voorraad aanhouden.”
Geen terughoudendheid
De Jager zag bovendien geen terughoudendheid bij de doelgroep, “Al zien we wel dat er bewuster gekocht wordt. Niettemin: voor de speciaalzaken gold dat de consument 10 of 20 euro extra geen probleem vond. De algemene stemming in de moderetail is dan ook best positief, merk ik. Maar de bedrijfskosten blijven wel een probleem, want daardoor staat hun marge onder druk.” De Jager constateert dan ook dat veel retailers de sale verschuiven en minder voorraad aanhouden, waardoor hun marge verbetert. “Met name speciaalzaken en kleinere filiaalbedrijven hebben momenteel een gezondere prijsstelling dan vorig jaar en gooien niet meer iets automatisch in de sale.”
Dit en veel meer leest u in de januari 2025 editie vakblad MannenMode.
Nog geen abonnee? Meld u hier aan.