MAC is positief

Op onze vraag: “Hoe is het met MAC?”, reageert Kaye Visser behoorlijk relaxed. “MAC staat positief in de markt, ondanks corona. Onze voorraden zijn weliswaar hoog gebleven en er zijn winkels gesloten geweest, maar daar moeten we mee dealen. Ons geluk bij een ongeluk is dat we in Duitsland mondkapjes hebben kunnen leveren. We hebben het Rode Kruis en scholen in Zuid-Duitsland gesponsord en daaruit is voortgevloeid dat we in de voorverkoop bijna een miljoen mondkapjes hebben kunnen verkopen. Dat heeft financieel een boost gegeven, en MAC is dit jaar in die zin een gezond en steady bedrijf geweest. Er zijn eigenlijk geen grote problemen geweest.”

Continueren
Wel lag alles stil, vertelt Kaye, en dat heeft effect op komend seizoen: “Er werden geen nabestellingen gedaan, dus kiezen we ervoor om een groot deel van onze voorraden in SS21 te continueren. Dat doen we heel bewust om geen paniek in de markt te zaaien. We willen niet met megakortingen de bulk de markt in drukken of naar de outlet te sturen, want we denken dat de SS20-broeken geen eerlijke kans gehad hebben. Daarom verweven we ze in de SS21-collectie.” De strategie voor komend seizoen is erop gericht om de dealer te ontlasten en toch een frisse collectie aan te bieden. “Bij onze Nederlandse dealers hebben we afgelopen maand gelukkig nog veel kunnen ruilen, lange broek eruit – korte erin, om het seizoen langer te maken. Weliswaar zijn de doorverkopen lager dan vorig jaar, maar door artikelen mee te nemen naar SS21 staat de dealer er wel positiever in, merken we. Die kan daarmee de voorverkoop aanvullen en als volledige collectie weer in de winkel hangen in 2021.”

Ander seizoen
“We hebben uiteraard wel een nieuwe SS21-collectie en daar zitten ook voorraden achter. We hebben bovendien geen leveringsproblemen en kunnen alles op normale termijn uitleveren, dus daar lopen we niet tegen problemen aan. Toch denk ik dat dit een ander seizoen zal worden.” Kaye verwacht dat de retailer kritischer gaat inkopen. “Die zal denken: wat kan ik bij MAC uit voorraad halen en hoe is het met mijn eigen voorraad, en daarop inspelen. Daar houden wij gewoon rekening mee.” Hij denkt ook dat de retailer zal gaan budgetteren: “20% neem ik mee naar volgend jaar en ik moet 80% inkopen, maar dat ga ik niet doen, ik ga 60% inkopen en dan heb ik 20% in kas, die redenering.” Maar met die 20% moet je zijns inziens dan juist een hele leuke collectie kopen. “Daar gaan wij als MAC wel op inzetten. Ik ga precies aansturen welke broek we laten doorlopen zodat je die kan nabestellen, en dan zorg ik dat 60% van mijn collectie dusdanig leuk is dat je daarop wilt inkopen als collectie-broek waar geen voorraad op zit. Er moet namelijk in SS21 wel iets leuks en nieuws in de winkel hangen. Bedenk echter wel: hoe vaak is de consument dit seizoen in de winkel geweest? Pre-corona heeft een SS20-broek praktisch een week of drie in de winkel gehangen dus hoeveel kans heeft die gehad om te verkopen? Ik denk daarom dat de honger naar ‘nieuw’ wel meevalt, maar je kunt niet alleen maar oude voorraad opnieuw aanbieden.”

Seizoen SS21
Daarom is er dus ook de nieuwe SS21 herencollectie. In het thema MODERN SARTORIAL presenteert MAC moderne retrostijlen die zowel nostalgie van de jaren ’40 en ’50 als hedendaagse luxe uitstralen door een klassieke, ambachtelijke afwerking met veel aandacht voor detail, hoogwaardige verborgen componenten en prachtige zakbekledingen. De pasvormen zijn losjes en gemakkelijk en de stoffen – zomerwol en licht katoen – zijn prachtig passend. Op retro geïnspireerde prints en strepen domineren en de kleuren variëren van donker marineblauw, hazelnootbruin, terracotta en warme bruine tinten tot aquamarijn, een zacht oranje en goud.
Onder de titel UTILITY HIKE presenteert MAC een sportieve streetstyle: functionele slijtage wordt zo geïnterpreteerd dat het geschikt is voor de straat. Performance nylon, ripstop en sneldrogende materialen zijn belangrijke stoffen, met cargostijlen in relaxte en taps toelopende snitten als pasvormen. In dit deel van de collectie vind je ook Bermuda’s met functionele details. De kleuren zijn donker olijf, klassiek kaki en blauwgroen. In het sportswear segment zorgen acid lime, vurig oranje, koraal en warm maisgeel voor accenten.
De stijlen in het derde collectiethema, UNEARTHED, zijn geïnspireerd op Afrika en het Nabije Oosten. De midzomerstijlen hebben rustieke texturen, sobere patronen en een handgemaakte look. Brede, losse broeken domineren hier. Het kleurenpalet bestaat uit rustige natuurlijke tinten.

Duurzaamheid
In het denimsegment is duurzaamheid opnieuw van groot belang. MAC presenteert verschillende stijlen in hennep-denim voor SS21. Hennepvezels hebben 70 procent minder water nodig dan conventionele katoen en er worden geen genetisch gemodificeerde zaden of chemische meststoffen gebruikt. Hennep bevordert bovendien een goede bodemkwaliteit, is antibacterieel en composteerbaar, meldt MAC. “Consument en fabrikant zullen beide met duurzaamheid bezig moeten zijn, en wij vinden dat je dat als bedrijf dus moet laten zien’ ” vertelt Kaye. “Praktisch ons hele NOS programma proberen we sustainable te maken, inclusief het werken met gerecyclede materialen. Want er zal een steeds groter deel van de consumenten zijn dat hier meerwaarde aan hecht. Bij MAC zijn we er volop mee bezig onder de noemer ‘Protect our planet’. Al sinds de oprichting in 1973 zet MAC zich in voor een respectvolle en duurzame omgang met mens en natuur en het thema duurzaamheid is voor ons dan ook een dagelijkse uitdaging op alle niveaus van de onderneming. Behalve duurzame materialen en milieuvriendelijke was- en verfmethoden met een fors lager watergebruik spelen daarbij ook arbeidsomstandigheden een grote rol. Onze broeken worden geproduceerd volgens onze code of conduct die goede sociale voorwaarden omvat zoals een minimum leetijd en goede arbeidstijden en beloning. Vanaf SS21 zal MAC de specifieke duurzaamheidsaspecten van elk product aangeven op een speciaal label in de zak.”

Leermoment
SS21 wordt dus een mix van oud en nieuw bij MAC, en Kaye denkt dat aankomend seizoen een belangrijk leermoment gaat zijn: “Hoe sta je er als leverancier in als het gaat om samenwerken? We doen er alles aan om problemen te voorkomen: we proberen de facturatie op te schuiven en eventueel later te leveren. De meeste retailers hebben grotendeels op tijd betaald, dus forse problemen zijn er nog niet geweest, maar ik verwacht dat die t.z.t. wel gaan ontstaan. Je moet dus met de retailer samen passende oplossingen gaan bedenken. Dat betekent ook dat je als winkelier kritisch moet zijn: met wie ga je zaken doen? We zeggen als industrie gauw dat SS21 een bijzonder jaar gaat worden omdat je er in voorverkoop op achteruit gaat, wat ook klopt, want retailers gaan budgetteren en voorraad meenemen, dus zal er voor de leverancier een min komen. Maar de dealer zal niet minder gaan verkopen denk ik. Het zou me niet verbazen, mits corona geen roet in het eten gooit, als de retailer zelfs een heel goed voorjaar tegemoet gaat. Maar voor leveranciers geldt: wees kritisch. Veel leveranciers willen liefst 110% in de handel duwen, alleen is die markt er nu niet. En minder producten in de markt kan ook een gezonde situatie zijn, want het betekent minder uitverkoop. Als we 70% van de normale waar in de winkel hebben, dan geeft dat rust. Maar merken die nog steeds denken dat ze hetzelfde gaan omzetten als altijd, die slaan denk ik de plank mis… “

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0