In deze nieuwe januari editie van vakblad Mannenmode presenteren we de nieuwe collecties voor het komende HW 2023-24 seizoen en veel interviews met fabrikanten en agenten over hun visie op de markt. Hieronder vindt u een selectie van summaries uit de janauari uitgave. De complete artikelen leest u in de janauari editie van vakblad MannenMode.
Gerhardt Kränzle ‘Hiltl is geloofwaardig’
Gerhard Kränzle, CEO van Hiltl, is zeer tevreden over de huidige resultaten van het merk. “Tot pakweg midden oktober hebben we 95% kunnen uitleveren, dus hebben we een goed jaar gehad.” Vooruitblikkend op 2023 denkt Gerhard Kränzle dat het echter nog een zwaar jaar wordt. “Omdat er nog naweeën zijn van corona en ondertussen alweer nieuwe crises zijn opgedoken die onzekerheid geven in de markt. Dat werpt de vraag op hoe je daarmee omgaat in je collecties.’ Uitleg over die collecties komt van Maria Hebel, Head of Design bij Hiltl. “Ons designteam bestaat uit twee personen in eigen huis. We zijn beslist trendvolgend in onze collecties, dat is een economische beslissing die gebaseerd is op verkoopbaarheid. Hiltl broeken moeten verkocht worden en niet dienen als exclusieve rekvulling.” Maar Hiltl laat zich wel inspireren door high fashion geeft ze aan: “We halen inspiratie uit Italië en we zorgen voor een Italiaanse attitude in onze ontwerpen. Dat is de basis voor tijdloze klassiekers met modern comfort en materiaalgebruik.”

Het ontwerpproces van CG-CLUB of GENTS
Division Head CG-CLUB of GENTS Ralf Klute: “Bij ons staan kwaliteit en uitstraling altijd voorop, en we willen bij het ontwerpen van onze collecties dan ook niet veranderen van grondstof omdat de kostprijs is gestegen.” Onder het label CG-CLUB of GENTS worden drie verschillende lijnen op de markt gebracht: CG- CLUB of GENTS is jong en modieus met een goede prijs/kwaliteitverhouding; Your Own Party by CG-CLUB of GENTS omvat coole moderne kostuums en accessoires voor bruiloften en partijen en Savile Row by CG-CLUB of GENTS ten slotte, staat voor hoogwaardig, authentiek en modieus geïnspireerd. Ralf Klute legt uit hoe het designproces voor de verschillende sublabels in zijn werk gaat: “We hebben een eigen ontwerpafdeling waarbij elke medewerker wordt ingedeeld in een andere productgroep.” Design is zeer belangrijk voor CG-CLUB of GENTS, benadrukt Klute. “Wij hebben geen producten in ons leveringsprogramma die jarenlang onveranderd blijven, want de looks veranderen ieder seizoen – soms wat meer, soms wat minder. De focus ligt volledig op onze doelgroep en wij oriënteren ons hierop om te kunnen leveren wat die consumenten wensen.”

Christoph Brandts: “De consument wil nog steeds Fynch Hatton!”
Fynch Hatton heeft een in house designteam met een productmanager voor zowel de dames- als de herencollectie, vertelt Managing Director Christoph Brandts. “Ons designproces is gebaseerd op marktoriëntatie door op diverse locaties te gaan kijken wat er speelt. Daarnaast gebruiken we extra input van trendwatchers. Eerst kiezen we een kleurthema en daarna doen we de rest van het ontwerp. Daarbij werken we ongeveer anderhalf jaar vooruit, we starten dus nu al voor SS24. Die ruime designperiode heeft ook te maken met sourcing, want we willen niet tegen toeleveringsproblemen met bijvoorbeeld stoffenkwaliteiten aanlopen. Daarom kopen we ook onze materialen al in een zeer vroeg stadium in. Maar we zijn daarin wel realistisch, want als bijvoorbeeld de prijs van 100% kashmier garens te hoog is, zoeken we een alternatief. Aan de andere kant hebben we altijd 100.000 kledingstukken gewoon op voorraad. Dat komt omdat we strategisch inkopen en vroegtijdig productiefaciliteiten vastleggen om de capaciteit zeker te stellen.”

Katja Beibl: “De USP van MAERZ is kwaliteit.”
Katje Beibl, Managing Director van MAERZ München, is zeer tevreden over de ontwikkeling van het huidige herfst/winter-seizoen. “Onze collecties doen het uitstekend in de detailhandel, vooral ons modieuze assortiment in gebreide kleding is een absoluut succes. Hoewel het wellicht nog beter was gegaan als we iets stipter hadden kunnen leveren en de temperaturen in oktober en november lager waren geweest.” Voor de komende orderronde heeft MAERZ München zich niettemin weer geconcentreerd op de wensen van Nederlandse klanten, vertelt ze. MAERZ München heeft een eigen ontwerpafdeling en voor elk productgebied een eigen ontwerper met de juiste opleiding. “Zo kunnen we behalve scoren met een uniek design ook onze eigen MAERZ-kwaliteiten ontwikkelen en onze eigen onmiskenbare signatuur bereiken. Onze USP is ‘kwaliteit’, en we sluiten hierbij geen enkel compromis. Onze productiefaciliteiten, toeleveranciers en ontwerpers moeten voldoen aan de voorgeschreven kwaliteitsnormen – van de ontwikkeling tot de levering van elk individueel product. Die normen zijn hoog en worden constant gecontroleerd, zeker als het op duurzaamheid aankomt.”
