In de afgelopen weken gingen de eerste drie winkels van het modemerk McGregor open in Den Haag, Breda en Amsterdam. De winkel in Breda is een franchisesamenwerking is met Portare B.V. McGregor lanceerde eerder dit jaar al een volledig assortiment via de nieuwe webshop en kondigde zeven winkelopeningen in Nederland en België aan.
McGregor is een merk met een lange en rijke Amerikaanse historie hetgeen je ook terugziet in de winkels. Het modemerk is sinds 1921 de pionier van een complete lifestyle: American Sportswear. Casual, relaxed, sportief, maar óók stijlvol. “Met het openen van deze winkels kunnen we het verhaal van het merk weer optimaal vertellen aan de consument en onze omnichannel-approach écht gestalte geven,” aldus Coen Gehring, directeur van McGregor.
McGregor zocht onlangs nieuwe vestigingen en gaf deze een eigen, onderscheidend gezicht. Dat eigen gezicht refereert aan de 100-jarige Amerikaanse heritage maar is tegelijkertijd ook vooruitstrevend, en laat zo de evolutie van het merk zien, aldus McGregor. Met de winkels, de webshop en de multi brand partners wil McGregor ervoor zorgen dat de consument altijd en overal centraal staat en optimaal bediend zal worden.
Het concept en de inrichting voor de winkels is geheel in huis ontwikkeld. Qua architectuur worden waar mogelijk de bestaande structuur en de authentieke elementen van de winkelruimte bewaard. Denk aan een bakstenen muur, houten balken of een betonnen vloer; deze aanpak weerspiegelt de manier waarop McGregor authentieke elementen uit de lange historie van het merk wil behouden. Het meubulair en de aankleding zorgt samen met de producten voor de authentieke McGregor look & feel. McGregor hield bij de inrichting ook rekening met de manier waarop consumenten zich vandaag de dag op internet bewegen. Het resultaat is een makkelijk ‘leesbare’ indeling in drie zones. In deze zones worden zogenaamde statements, looks en commodities gepresenteerd. Enerzijds inspiratie en anderzijds laagdrempeligheid, overzicht en gemak. De winkels in Den Haag, Breda, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Knokke en Gent hebben oppervlaktes tussen de 90 m2 en 200 m2.
Nu McGregor in het najaar van 2019 weer gestart is in de Benelux zal het merk vanaf volgend jaar expanderen naar Ierland en Portugal en kijkt het actief naar andere markten om verder uit te breiden. Hierbij wil het merk de distributie bouwen op drie evenredige pilaren; Brand stores, Connected Partnership en E-commerce. Het connected partnership model is een samenwerkingsvorm met multi brand retailers waarbij de goederenstroom tussen McGregor en de retailer geoptimaliseerd wordt waardoor de omnichannel ambitie over de volledige supply chain kan worden gerealiseerd.