Modebranche in rustiger vaarwater
In het laatste nummer van Mannenmode schreven we dat de stemming in de modebranche na de zomer positief was, ondanks het natte voorjaar. De omzetten waren gestegen en de markt genormaliseerd. Ondertussen zijn ook de cijfers van de najaarsverkoop binnen en daaruit blijkt dat de omzetstijging doorgezet heeft. Sommige fabrikanten melden een ware inhaalslag in het najaar. Met name de plotselinge vraag naar truien en broeken in september, toen de temperatuur opeens zakte, zorgde voor goede verkoopresultaten in bepaalde productgroepen. Uiteraard sprak de redactie van Mannenmode voor deze uitgave zowel met leveranciers als met retailers om te horen hoe het gaat, want cijfers vertellen veel, maar kunnen ook een behoorlijk vertekenend beeld geven. Het bleek er heel erg van af te hangen in welke productgroep je als leverancier opereert en hoe je als retailer je zaakjes voor elkaar hebt.
Minder geld
Gevraagd aan de leveranciers hoe zij het consumentenvertrouwen beoordelen, verschillen de reacties. Het gedrag blijkt moeilijk te duiden. Aan de winkelierskant klinken gelukkig vooral positieve berichten van retailers die weten waarmee ze bezig zijn. Ondernemerschap blijft echter cruciaal, geven de meeste leveranciers aan. Met name omdat de marges en rentabiliteit onder druk staan door toegenomen kosten.
Dit en veel meer leest u in de januari 2025 editie vakblad MannenMode.
Nog geen abonnee? Meld u hier aan.