De fashion-, schoenen- en sportwinkels verwachten een omzetsprong in het laatste kwartaal van dit jaar, schrijft INretail. Dankzij het herfstweer in het eerste weekend van oktober verkochten winkels soms 100 procent meer dan in 2015.
Steeds meer winkeliers stellen hun businessmodel bij als antwoord op onvoorspelbare weersomstandigheden, statische merken en afhankelijkheid van de decembermaand. Iets dat INretail toejuicht. De brancheorganisatie helpt in dit veranderproces met kennis en marktcijfers en biedt podia om ervaringen uit te wisselen.
Achterblijvende verkopen in september zijn er de belangrijkste oorzaak van dat de totale omzet van de modesector na negen maanden net 0,6 procent onder de nullijn zit. Per modesegment zijn er wel verschillen: de omzet plust in ondermode met 6,7 procent, in beenmode met 4,7 procent en in kinder- en babymode met 3,1 procent. De heren- en damesmode winkels noteren na drie kwartalen 1,3 procent en 4 procent minder omzet dan vorig jaar toont de INretail GfK Fashionscan.
Het laatste kwartaal is vaak cruciaal voor de ondernemingswinst over een heel jaar. In 2016 vallen de kerstdagen in het eerste weekend van de kerstvakantieperiode. Dat is gunstig voor het aantal verkoopdagen die maand. Veel mensen gebruiken hun vrije dagen dan om te winkelen. De voorwaarden voor mooie omzetten in het laatste kwartaal lijken daarmee uitstekend, aldus INretail.