OLYMP realiseert enorme omzetsprong
De kracht van het merk, de innovatiekracht en het streven naar duurzaamheid betalen uit. OLYMP Bezner KG wist haar omzet, ondanks aanhoudend moeilijke marktomstandigheden, in het afgelopen boekjaar 2022 met bijna 40 procent te verhogen, vergeleken met vorig jaar. Het resultaat was dat de inkomsten uit overhemden, gebreide kleding, sweatshirts en accessoires omhoog was gegaan naar 227 miljoen euro per 31 december 2022. In 2021 was dat nog 161 miljoen euro. Tegelijkertijd is het personeelsbestand met 57 mensen toegenomen tot 887 werknemers in Duitsland en
Oostenrijk.
Na 25 jaar ongecontroleerde groei stond OLYMP na de pandemie voor enorme ondernemersuitdagingen. Maanden van winkelsluitingen, nieuwe manieren van werken, gebrek aan sociale gelegenheden en een toenemende casual kledingstijl hebben de verkoopkansen voor modeartikelen over een langere periode aanzienlijk beïnvloed. Sinds de vraag naar kledingproducten weer is aangetrokken, hebben grondstoffenschaarste, exponentiële grondstoffen materiaalprijs- en vrachtprijsstijgingen en negatieve valuta-effec
ten geleid tot een gespannen situatie op de inkoopkant, evenals kostendruk en leveringsknelpunten.
Mark Bezner, eigenaar en CEO van OLYMP Bezner KG, is niettemin vol vertrouwen: “We hebben de cruciale kwesties aan de orde gesteld. Dit zijn met name innovaties op het gebied van zakelijke mode, voor bijvoorbeeld met onze rekbare en gemakkelijk te strijken overhemden OLYMP 24/SEVEN, die comfortabel zijn als T-shirts, maar stijlvol als overhemden. Daarnaast versterken we onze marktpositie binnen het casual segment, waarin we dit jaar verder zullen uitbreiden en ons engagement op het gebied van duurzaamheid intensiveren”. In 2025 zullen alle OLYMP-producten voldoen aan de GREEN CHOICE-criteria en zijn dus gemaakt van duurzamere grondstoffen en zijn vervaardigd op milieuvriendelijke wijze.
Verder lezen? Het hele artikel vindt u in de MannenMode januari editie.