Omzet kleding- en schoenenwinkels fors onderuit
Omzetontwikkeling kledingbranche, index 2015=100
De coronacrisis zet de omzetcijfers van de kleding- en schoenenbranche al een jaar lang stevig onder druk. Met name de detailhandel is zwaar geraakt. Om inzichtelijk te maken hoe zwaar, is de redactie voor u in de laatste cijfers gedoken.
Lockdowns en omzetdaling
Toen in maart 2020 duidelijk werd dat corona geen onschuldig griepje was en Nederland de intelligente lockdown binnenstapte, werden consumenten huiverig om niet-essentiële winkels te betreden en daalden de omzetten van kleding- en schoenenwinkels navenant. In die maand zakte de omzet van kledingwinkels met 47% en die van schoenenwinkels met 44%, terwijl de omzetontwikkeling in januari en februari 2020 nauwelijks verlies of winst had opgeleverd in vergelijking met dezelfde periode in 2019. In het tweede kwartaal van 2020 daalde de omzet van kledingwinkels (-31%) en schoenenwinkels (-26%) nog steeds stevig om pas in het derde kwartaal iets aan te trekken toen het leven door onder andere geopende terrassen en restaurants weer wat meer normale vorm begon aan te nemen. De omzetten van kledingwinkels daalden in het derde kwartaal met “slechts” 5% en van schoenenwinkels met 4% ten opzichte van een jaar eerder. Aan het eind van de zomer werd echter duidelijk dat het aantal besmettingen weer opliep en in oktober werd vanwege de verwachte tweede golf een gedeeltelijke lockdown ingesteld. Dit maakte de consument opnieuw huiverig en tezamen met de harde lockdown die half december inging, zorgde dit in het vierde kwartaal voor forse omzetdalingen in de kleding- (-28%) en schoenenbranche (-26%). Vooral de volledige sluiting van niet-essentiële winkels in de feestmaand december kostte de kledingzaken (-45%) en schoenenwinkels (-44%) in die maand veel omzet. Met de start van het vaccineren in januari dit jaar leek de weg uit de crisis ingeslagen en in maart werd winkelen op afspraak mogelijk. Dat dit effect had, blijkt uit de omzetstijging die in maart dit jaar behaald werd. Kledingwinkels zagen een plus van 42% en schoenenwinkels 28% ten opzichte van maart 2020. Dit kon het eerste kwartaal van 2021 echter niet goedmaken: de enorme omzetdalingen in januari en februari zorgden voor een negatief eerste kwartaal in zowel de kleding- (-34%) als de schoenenbranche (-29%).
Geen spectaculaire ontwikkelingen
Verrassend aan de cijfers is dat het aantal detailhandelsondernemingen in de kleding- en schoenenbranche tussen het eerste kwartaal van 2020 en het eerste kwartaal van 2021 niet schokkend is gewijzigd. In de totale kledingbranche daalde het aantal winkelbedrijven in deze periode met 1,6%. De herenkledingbranche was de enige die in deze periode een stijging van het aantal winkels liet zien (+0,6%). Het aantal dameskledingzaken daalde licht (-0,5%), terwijl baby- en kinderkledingwinkels met 4% afnamen. Het aantal winkels met een algemeen assortiment (dames-, heren-, baby- en kinderkleding) nam in aantal met 1,5% af. Textielsupermarkten (-6,7%) en gespecialiseerde onderkledingwinkels (-2,9%) liepen ook in aantal terug. Dat online shoppen ook in de kledingmarkt inmiddels een prominente plaats heeft ingenomen, blijkt uit het aantal bedrijven dat online verkoopt. Het zijn er momenteel meer dan fysieke kledingwinkels. In het eerste kwartaal van 2021 waren er 14.030 kledingwebshops, 15% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2020 toen er 12.200 kledingwebshops bestonden. Het aantal schoenendetaillisten daalde tussen het eerste kwartaal van 2020 en het eerste kwartaal van 2021 met 4,9 %. Het aantal bedrijven dat zich toelegt op de verkoop van lederwaren bleef in deze periode stabiel.
Bron: getoonde cijfers CBS