Afound, het outletconcept van H&M, werd 24 oktober in Nederland geïntroduceerd. H&M maakte in juli van dit jaar tegelijk met zijn tweede kwartaalcijfers bekend dat Afound in 2019 nog naar Nederland zou komen. Met de opening van de digitale marktplaats voor Nederland, is dat nieuws nu bevestigd.
In de winkels van Afound worden restvoorraden kleding, tassen, schoenen en accessoires van zowel H&M’s eigen merk als van die van derden tegen een lage prijs verkocht. H&M lanceerde het outletmerk Afound in juni vorig jaar. Toen werd niet alleen de webwinkel officieel geopend, maar werden ook twee Afound-winkels in Zweden geopend. H&M is van het plan het concept verder door Europa uit te rollen, echter lijkt het vooralsnog bij een online winkel in ons land te blijven. “Vestiging in Nederland maakt deel uit van een langetermijnstrategie om Afound uit te breiden naar Europa”, zo lichtte H&M de keuze eerder dit jaar toe. Na een evaluatie van het concept na het eerste jaar liet Afound weten zich te willen richten op online expansie, waardoor de focus minder komt te liggen op de uitbreiding van fysieke winkels. “We geloven dat we hier de mogelijkheid hebben om een gunstige positie in te nemen. Nederlandse klanten zijn geslepen en wij zijn ervan overtuigd dat ze ons concept van het aanbieden van goede deals op artikelen die al geproduceerd zijn, zoals bij een te grote voorraad, verwelkomen,” zei directeur Johanna Hummel eerder. De zusterformule van H&M zegt in te spelen op de algemene trend van hoe zijn klanten het liefst winkelen. Afound heeft naast de digitale outletstores zes fysieke winkels, allemaal gevestigd in Zweden.