Pitti trekt meer buitenlandse kopers dan eerder
De 106e editie van Pitti Immagine Uomo werd afgelopen vrijdag goed afgesloten na vier drukke dagen in het Fortezza da Basso in Florence. Het evenement trok meer dan 15.000 bezoekers, waaronder ongeveer 12.000 kopers uit de hele wereld, die de lente-zomercollecties 2025 voor herenmode kwamen verkennen. Buitenlandse kopers waren goed voor 46% van de aanwezigen, wat een lichte stijging is ten opzichte van vorige edities.
De 15 meest vertegenwoordigde buitenlandse markten waren, in volgorde: Duitsland, Nederland, Groot-Brittannië, Spanje, Japan, Turkije, Verenigde Staten, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, België, Polen, Zuid-Korea, Rusland en China.
Raffaello Napoleone, CEO van Pitti Immagine, sprak zijn tevredenheid uit over de opkomst. “De eindcijfers laten zien dat na de aanzienlijke stijging van juni vorig jaar, buitenlandse kopers nog steeds toenemen. De bevestiging van internationale kopers – degenen die de markt maken en de richting aangeven – zijn belangrijke indicatoren voor exposanten, ze geven vertrouwen en perspectief. Het aantal Italiaanse bezoekers daarentegen, nam af met 7%, wat te verwachten was gezien de sluiting van veel winkels in de afgelopen twee, drie jaar en de minder dynamische trend van interne consumptie.”