Retailer aan het woord: Miquel Willemsen van Wilso Mannenmode

Retailer aan het woord: Miquel Willemsen van Wilso Mannenmode

Bij Wilso Mannenmode verliep de verkoop in 2023 moeizaam. “Het
was een stroef seizoen”, zegt Willemsen. “Ik merk echt dat mensen
voorzichtiger zijn geworden met kleding kopen. Het leven is duurder
geworden. Daarbovenop komt dat we de horeca niet meer zielig vinden.
We gaan weer met z’n allen uit eten; terwijl de prijzen de pan uit rijzen.
Wij kunnen de cijfers en aantallen terugkijken tot 1938, het jaar dat
opa Toon met het bedrijf is begonnen, en daaruit kun je absoluut
concluderen dat er enorme verschuivingen zijn!”

Personeelstekort
Bij Wilso hebben ze ook last van een personeelstekort. “We hebben
zelfs – wat ouderwets –een A4’tje op het raam gehangen. Helaas
is degene die daarop afkomt vaak niet wat we zoeken. We zoeken
gedreven en enthousiast personeel. Gelukkig hebben we in de basis
een goed team. Ik run het bedrijf met mijn echtgenote Nathalie, een
beter op elkaar ingespeeld team gaan we nooit vinden!”
Een ander aspect dat frustratie brengt is de coronaschuld. “We
hadden al het vermoeden dat dit geen gift zou zijn, maar het is zuur dat
we nu alles moeten terugbetalen. Ik baal daar echt van. We hebben
namelijk alles uit de kast gehaald om die hogere omzet te behalen. Als
ondernemer ga je niet achteruit leunen.”

Houding van fabrikanten
De voorraden zijn afgelopen jaar zeker kleiner geworden. Ik merk
dat fabrikanten echt zijn veranderd. Er is nu spanning bij elk merk.
“Met het mes op de keel ben je, als het ware, aan het inkopen. De
klachtenprocedure wordt steeds moeilijker. Vroeger werd je in de watten
gelegd als je een merk voerde; het merk was dankbaar dat jij hun merk
wilde verkopen. Toen kregen we de periode dat wij als retailers dankbaar
moesten zijn dat we het merk mochten verkopen. En tegenwoordig – en
ik zit al 25 jaar in het vak – is dat weer anders. De merken leggen steeds
meer eisen op waar wij ons als retailers aan moeten houden.”

Trends
In 2023 zagen ze bij Wilso dat vrijetijdskleding in populariteit toenam; de
verkoop van kostuumkleding liep veel minder. De truien/shirts en vooral
de overshirts verkochten goed afgelopen jaar. De winkel heeft twee eigen
labels, genaamd ‘Animal Original’ en ‘Fierté de l’atelier’. Willemsen: “Dit zijn
organische collecties in de mooiste kwaliteiten en lopen heel goed!”

2024
Willemsen verwacht dat de verkoop in 2024 niet ineens zal stijgen. “Ik kan
niet in de glazen bol kijken, maar ik ben nog niet heel enthousiast over het
vooruitzicht qua verkoop. Ik hoop daarom dat fabrikanten echt hun best doen
om de prijzen redelijk te houden. Het zou te gek zijn als de prijzen nog meer
zouden stijgen. “Ik denk dat alle merken op safe zullen spelen. Iedereen
probeert verstandig na te denken over investeringen. Ik zie al jaren dat men
de vernieuwing niet inkoopt; dat is een te groot risico voor de business.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0