Retailer Gilsing Herenmode: nieuwe collectie én whiskybeleving
Op 13 oktober opende Gilsing Herenmode in Didam zijn deuren voor een bijzondere combinatie van mode en whisky. Klanten konden niet alleen de nieuwste najaarsmode verkennen, maar ook deelnemen aan een exclusieve whiskyproeverij van het merk Doc Collins, gepresenteerd door Patrick Collin, de oprichter van Doc Collins.
Eigenaar Frank Hageman vertelt dat de winkel events zoals deze organiseert omdat beleving steeds belangrijker wordt in de detailhandel. “Elk seizoen organiseren we minimaal twee evenementen. We hebben al diverse proeverijen gehouden, van limoncello, kaas, chocolade of exclusieve hapjes van lokale restaurants uit de buurt. Daarnaast hebben we ook weleens een lokale motorclub uitgenodigd, bijvoorbeeld, die allerlei aparte motoren lieten zien. Vaak werken we samen met lokale ondernemers. Deze ondernemers benaderen ons vaak omdat ze weten dat we op deze manier actief zijn. We zijn echter altijd op zoek naar nieuwe, creatieve ideeën voor evenementen, aangezien we door de jaren heen al zoveel hebben gedaan. Soms vallen we terug op ideeën van eerdere succesvolle evenementen.”
In de watten gelegd
Tijdens de evenementen is het meestal ‘harstikke druk’ in de winkel, vertelt de eigenaar. Hageman legt uit dat klanten via een nieuwsbrief op de hoogte worden gehouden van aankomende evenementen: “Mensen weten dat ze op deze dagen extra in de watten worden gelegd. Echter, drukte is geen garantie; het blijft afhankelijk van het weer.”
De ervaring leert dat de verkoop op zulke evenementen goed gaat. Hageman merkt op: “Hoewel het niet altijd precies meetbaar is, zien we dat klanten genieten van de evenementen, veel kopen van de nieuwe collectie, en op deze manier in contact komen met andere partijen die met passie over hun producten vertellen.”