Diverse retailers vertellen komende periode over de bijverkoop van schoenen in de winkel: hoe verloopt dit en wat zijn de verwachtingen voor de toekomst?
‘De schoenenverkoop verloopt wisselend’

Frank Hageman
Tot ongeveer 20% van de klanten koopt schoenen bij hun kleding in de winkel, vertelt eigenaar Frank Hageman van Gilsing Herenmode in Didam. De schoenenverkoop gaat over het algemeen wisselend, zegt hij. Een nadeel is, is dat de schoenen veel ruimte innemen. De reden waarom ze toch schoenen aanbieden in de winkel, is om mannen van top tot teen te kunnen kleden, vertelt Frank. Wel is er de ambitie om te groeien in de schoenenverkoop in de verdere toekomst. De merken die ze nu verkopen zijn Gabor, Giorgo en Lacoste. “De schoenen van Giorgo verkopen het best, omdat ze geschikt zijn voor alle leeftijden en een ruime keuze bieden. Gabor biedt een goede prijs-kwaliteitverhouding, en van Lacoste verkopen we vooral sneakers.” Enkele seizoenen geleden moesten ze bij Gilsing noodgedwongen stoppen met Camel Active, toen dat merk failliet ging. Ook stopte Frank met een ander merk genaamd Braend, omdat er vaak weinig voorraad schoenen was.
Voor 2025 hebben ze in de winkel geen plannen om qua schoenenassortiment uit te breiden, vertelt Frank. Het huidige merkenpakket voldoet aan de vraag, zegt hij. “Maar ook de beperkte ruimte weerhoudt ons ervan om nog meer schoenen in het assortiment op te nemen. Landelijk zien we wel dat steeds meer schoenenzaken verdwijnen, dus we moeten afwachten hoe dit zich verder ontwikkelt.”