Update Hajo
“We blijven optimistisch over de verkoop dit jaar, al bereiden we ons ook voor op een recessie en verwachten we dat we ook klappen zullen voelen”, zegt Wolfgang Müller. Hij is Managing Director Sales & Marketing bij Hajo.
Achter de schermen
“We hebben de afgelopen jaren onze collecties gemoderniseerd – vooral onze poloshirts, zwarte shirts en gebreide kledingstukken doen het goed. Over het algemeen zijn dit ook gemakkelijke stukken om te verkopen, veel makkelijker dan bijvoorbeeld broeken.” Müller vertelt ook dat ze veel hebben geïnvesteerd in fotoshoots om de marketing te verbeteren, én ze hebben nieuwe verkoopagenten aangenomen. “We merken dat we opereren in een zeer competitieve markt waar fouten niet getolereerd worden”, zegt Müller. “Het helpt dat we nu een team hebben met veel ervaring. Wat ook helpt, is dat we geen gekke experimenten uitvoeren; dat bespaart ons ook risico’s.”
Aantrekkelijk
Nederland is een stabiele markt voor Hajo. Het marktaandeel stijgt jaarlijks met 10 tot 15 procent. Müller vertelt dat het merk mogelijk populair is bij Nederlandse retailers vanwege de goede winstmarge op de producten. “Het is meer dan gebruikelijk. Vooral in deze markt moeten retailers analyseren wat voor hen werkt; ons merk is juist vanwege die winstmarge aantrekkelijk.”
Bij Hajo zien ze steeds vaker dat klanten bereid zijn om te betalen voor duurzame producten. Het merk maakt onder andere gebruik van gerecycled polyester. Verder hebben ze de productieplaatsen voor een derde deel verplaatst naar Italië, in plaats van China. Müller: “We hopen onze productie nog meer naar Europa te verplaatsen.”
Veel non-iron en easy care kledingstukken
De kledingstukken die goed lopen bij Hajo zijn voornamelijk de non-iron en easy care items. Müller benadrukt: “Het draait allemaal om gemak, kwaliteit en de prijs-kwaliteitverhouding. Natuurlijk moet je ook smaakvolle kleding op de markt brengen.” De uitdagingen voor Hajo liggen voornamelijk op het gebied van stof en patronen, zoals Müller aangeeft. Hij voorspelt verder dat de komende herfst-wintercollectie veel wijnrode kleuren zal bevatten, naast beige en vooral blauw. “Er zullen talloze tinten blauw in de collectie zitten, evenals veel strepen. Bovendien maken ze gebruik van nieuwe soorten wol voor het knitwear, zelfs wol die is geprint door een 3D-printer.”
Groeikansen
Online is er nog steeds een grote groeikans, zegt Müller. “We hebben de hosting van de webshop in eigen beheer genomen. We hebben het nu zelf onder controle.” Verder zijn ze bij Hajo van plan om uit te breiden naar andere exportlanden. Dit jaar beginnen ze met de verkoop in Griekenland, maar ze overwegen ook uit te breiden naar andere Zuid-Europese landen.