MannenMode juli is verschenen.

Ontdek de meest stijlvolle trends en collecties voor het komende lente/zomerseizoen in de juli uitgave van Mannenmode. Laat je inspireren door exclusieve interviews met vooraanstaande retailers en krijg inzicht in de nieuwste trends van leveranciers. Blijf op de hoogte van het laatste business nieuws en krijg een voorproefje van de opwindende beurzen die eraan komen. Mis dit essentiële vakblad voor de moderne man niet

Alberto is Alberto

“We zitten nu in jaar 1 na ons 100-jarig jubileum en dat betekent een nieuw tijdperk. Wij zijn Alberto en we zijn wie we zijn, dus gaan we onze sterkten verder uitbouwen in de nieuwe eeuw die voor ons ligt. De blik blijft altijd voorwaarts gericht!” CEO Marco Lanowy is uiterst positief als hij vooruit kijkt, omdat er volop nieuwe uitdagingen aankomen. “Zo zijn we dit jaar voor het eerst aanwezig op Pitti Uomo in Florence en zullen we ook deelnemen aan Premium Berlin. We vinden persoonlijk contact met onze afnemers ook buiten de showrooms namelijk zeer belangrijk in dit digitale tijdperk. Daarom geven we bovendien acte de présence op de Nederlandse Preview Men in CAST.”

Nieuwe projecten

Daarnaast zijn er diverse nieuwe projecten opgestart, geeft Lanowy aan: “Op de Alberto website hebben we bijvoorbeeld AI geïntegreerd om nog beter op vragen te kunnen reageren en informatie te geven over onze producten. Dat is spannend en heel leuk, want het is helemaal nieuw voor ons. Wij zijn namelijk een van de weinige broekenfabrikanten ter wereld met z’n breed en diep assortiment: chino’s, bermuda’s, dressy pants, jeans, fietsbroeken, golfbroeken… We bedienen echt iedere doelgroep. Dat maakt ons een echte specialist en zorgt voor een unieke positie op de wereldmarkt, waardoor we een enorm potentieel hebben om verder te groeien. Om een idee te geven: wereldwijd zijn er 60 miljoen golfspelers, dus er liggen volop kansen! Voor SS24 hebben we dan ook weer volop vernieuwing en moderniteit in het programma. Performance pants, jeans, chino’s, bermuda’s… en ook Pure Linen staat volop in de aandacht volgend lente/zomerseizoen.”

Kansen voor BRAX en Eurex in Nederland

De broeken van BRAX en Eurex zijn razend populair in Duitsland en ook internationaal speelt BRAX een grote rol: in Nederland is het merk al jaren sterk groeiende. Ook Eurex doet het hier goed. Tijd om contact op te nemen met Managing Director Sales & Marketing Marc Freyberg en Head of wholesale BRAX Nederland Jan-Henrik Vossenkämper voor een interview over het wat en hoe.

Uitdagende jaren

BRAX heeft een paar uitdagende jaren achter de rug als gevolg van Covid-19 en de recente Oekraïne-crisis, maar de populariteit van de herenkledinglabels die BRAX produceert is echter onveranderd hoog, vertelt Marc Freyberg. “In Duitsland ligt ons marktaandeel broeken in de doelgroep rond de 25-30% en in het buitenland, waaronder Nederland, groeien we al

jaren. We hebben wel last gehad van de winkelsluitingen in corona-tijd. Die periode heeft tientalen miljoenen omzet gekost, met name in onze NOS-systemen. We hebben deze periode aangegrepen om de onderneming te herstructureren, af te slanken en ‘sneller’ te maken. 2021 was daarbij al een beter jaar dan 2020, omdat we gelukkig heel veel ervaring hebben met online. We zagen dan ook dat de verkoop daar heel snel steeg tot zo’n 40 miljoen euro. Vergelijk dat met onze totaalomzet van 320 miljoen in 2019 en je hebt een idee van de hausse in online. In 2022 veranderde de verhouding online/fysiek weer in het voordeel van de fysieke winkel en toen de corona-maatregelen opgeheven werden vanaf pakweg maart, maakten we weer volop omzet.”

Kleurrijke collectie bij CARL GROSS

De laatste seizoenen waren min of meer een achtbaan, vertelt Division Head Thorsten Grönlund van CARL GROSS als we contact opnemen voor een update. “We hebben hele goede omzetten gedraaid vorig jaar, maar de uitlevering van de collecties zorgde voor uitdagingen. De toelevering van stoffen vanuit de weverijen was te laat en de productiecapaciteit bleek niet voldoende om aan de enorme inhaalvraag naar formal wear te voldoen. Dat was dus problematisch en een reden om de productie fors te verhogen. Niettemin hebben we het beste jaar ooit gedraaid qua productie.”

In de lift

Gevraagd naar de nabije toekomst, geeft Thorsten Grönlund aan dat dat formele kleding nog steeds in de lift zit. “Hoewel gelegenheidskleding voor feesten en uitgaan vermoedelijk alweer op het maximale niveau zit, zullen zakelijke kleding en formele vrijetijdskleding nog wel even blijven groeien, verwacht ik. Mensen willen zich over het algemeen weer netjes kleden na jaren van casual en geven daar geld aan uit. Ondanks de negatieve berichten over de economie die je in de media ziet merken wij dan ook dat onze consument niet terughoudendheid is in zijn aankoopgedrag. Het lijkt er dus op dat de hoge energieprijzen en de inflatie voor onze doelgroep geen issue zijn.”

Verhoog uw rentabiliteit met CASAMODA

Het winkelconcept van CASAMODA, waarbij de winkelverkopen constant gemonitord worden, is steeds populairder aan het worden, vertelt Head of International Sales Simone Herrman. “Ook in Nederland zien steeds meer retailers de voordelen. Zo hebben een paar grote retailers na overschakeling op ons systeem hun omzet in CASAMODA met factor 3 zien stijgen. Ze hebben echt goed gemerkt dat hiermee het maximale rendement uit het winkeloppervlak gehaald wordt. En dat is heel belangrijk omdat retailers keuzes zullen moeten gaan maken om hun rentabiliteit en liquiditeit te vergroten gezien de huidige economische omstandigheden: gestegen kosten, inflatie… Maar: met CASAMODA kan dat.”

Rentabiliteit vóór emotie

Veel retailers kiezen hun collectie echter nog steeds op basis van emotie, constateert Simone Herrmann. “Aan CASAMODA de taak om duidelijk te maken dat de rentabiliteit vóór emotie gaat. Want met louter op emotie gebaseerde collecties kun je geen gezonde bedrijfsvoering realiseren, terwijl het er uiteindelijk om gaat wat je onder de streep overhoudt. Omzetsnelheid

is dan cruciaal; iets bijzonders wat te lang blijft hangen levert geen geld op. Ter vergelijking: volgens Duits onderzoek ligt het herenkleding gemiddeld ongeveer 145 dagen in de winkel, terwijl CASAMODA binnen 81 dagen alweer verkocht is. De omzetsnelheid ligt dus bijna 2x zo hoog! Je inkoopkapitaal is daardoor sneller weer beschikbaar, net als de winstmarge. Dat maakt echt een enorm verschil in rentabiliteit!

Cavani floreert in Nederland

“House Of Cavani (HOC) floreert momenteel op de Nederlandse markt. We hebben een aanzienlijke en succesvolle groei doorgemaakt, ondersteund door onze deelname aan de Modefabriek, die heeft bijgedragen aan de uitbreiding van ons klantenbestand. We kijken er naar uit om onze aanwezigheid verder uit te bouwen en nauw samen te werken met de Nederlandse retailers om onze impact verder uit te breiden”, vertelt CEO Sukhi Mondair van House of Cavani als we contact opnemen voor een update over het merk.

Uitdagingen

Als een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde onderneming zorgde Brexit aanvankelijk voor aanzienlijke uitdagingen voor de verkoop van Cavani, aangezien het belangrijkste distributiecentrum zich in het VK bevindt, geeft Sukhi Mondair aan. “Het leidde tot verstoringen en beperkingen in het zakendoen met de EU. We hebben echter proactieve maatregelen genomen door ondernemingen op het vasteland van Europa te vestigen om deze tegenslagen op te vangen. Hoewel de internationale handel met EU-landen moeilijk blijft, hebben we een toegewijd team dat zich richt op overwinnen van de obstakels die Brexit met zich meebrengt.”

Voor de SS24-collectie zal House of Cavani zijn productassortiment aanpassen aan de trends en voorkeuren van de Europese markt, vertelt Sukhi Mondair desgevraagd. “Hoewel het weer in het VK het hele jaar door mild is, begrijpen we dat Europa extremere seizoenen kent. Om hieraan tegemoet te komen, introduceren we voor het zomerseizoen kostuums van lichtgewicht stoffen in combinatie met korte broeken. Daarnaast zullen we in het herfst/winterseizoen zwaarder gewatteerde kledingstukken aanbieden om warmte en comfort te bieden tijdens de wintermaanden.”

Een vleugje eighties bij CG-CLUB of GENTS

“Sinds we een nieuwe vertegenwoordiging hebben in Nederland, en zeker sinds de nieuwe showroom, zien we een stijgende lijn qua omzet, daar zijn we heel tevreden over. En ja, we hebben dit voorjaar niet optimaal geleverd, dus de vakhandel is terecht wat ontstemd, maar dat wordt goedgemaakt doordat wat er wel op tijd geleverd is ook heel goed verkocht werd.” Division Head CG-CLUB of GENTS Ralf Klute voegt daaraan toe: “Zelfs zo goed, dat het jammer is dat we niet meer hebben kunnen leveren…”

Kleurige kleding

De vraag naar kostuums voor gelegenheden heeft als effect dat kleurige kleding gewilder wordt. “Zwart is nog steeds populair omdat het een trendkeur is, maar daarnaast zijn blauw- en beige-tinten en ook groentinten in gelijke mate gewild. Een colbert combineren met een broek van gelijke kleur, of een contrasterend ruitengilet op een effen broek: het kan allemaal. Daar spelen we met onze SS24-collecties van CG-CLUB OF GENTS, Savile Row en Your

Own Party uiteraard op in. Casual en elegant, je afzetten van het alledaagse: je mag je weer laten zien! Daarbij komt nog dat de combinatie van een kostuum met een net T-shirt in sweat kwaliteit weer helemaal terug is, net als double breasted: een vleugje eighties á la Miami Vice! Een kostuum in combinatie met een boxy, robuust T-shirt zorgt voor een masculiene look, hoewel we in onze collecties nog geen brede schouders voeren, maar de broeken zijn breed gesneden. Daardoor ontstaat een ‘chic Miami meets backstreet Miami’-look.

DIGEL blijft groeien

DIGEL draait weer op volle toeren en de productie ligt fors hoger dan in topjaar 2019, vertelt Group Sales Director Philippe Célény. “Corona heeft formal wear-fabrikanten uiteraard hard geraakt, maar direct na de lockdowns werden alle uitgestelde feesten ingehaald, met een enorme vraag tot gevolg. In 2022 was de omzet razendsnel weer op niveau en dit jaar overtreffen we zelfs 2019. Deze prestatie is natuurlijk ook het resultaat van de verkopen van onze B2B-klanten, dus ik ben blij voor ons allemaal.”

Nederland

In Nederland gaat het eveneens goed met DIGEL. “Al jaren hebben we de Ceremony Collectie specifiek voor huwelijksfeesten. Die heeft nu een uitermate goede doorverkoop. Het leven wordt gelukkig weer gevierd! Kostuums en colberts doen het eveneens goed, we merken duidelijk dat consument weer op uitstraling let. In een joggingbroek kun je het verschil niet meer maken…” De assortimentsopbouw in de collectie is daarbij erg belangrijk voor DIGEL en uiteraard ook voor de Nederlandse retailers, benadrukt Célény. “De keuzemogelijkheden zijn bij diverse leveranciers significant afgenomen, maar DIGEL heeft een gevarieerd en modern aanbod in mix-op-maat kostuums en colberts. We proberen de retailer daarbij zo goed mogelijk te ontzorgen en geld te laten verdienen aan onze producten. Niettemin is het belangrijk dat retailers nu anders anticiperen dan voorheen! Wij zullen middels hogere voororders capaciteit moeten reserveren zodat onze afnemers zeker zijn van voldoende kostuums en colberts voor de verkoop.”

Dressler is teruggekeerd naar de kern

“De verkopen waren in Nederland geweldig!” Leon Enthoven van Enthoven Agenturen, de Nederlandse agent van Dressler, is enthousiast en tevreden .”Er is in 2022 een enorme inhaalslag geweest in de confectie. We hebben het beste jaar ooit gedraaid sinds we Dressler vertegenwoordigen.” Dat komt door meerdere factoren, legt hij uit: “Mensen schaften weer kostuums aan en Dressler kon goed leveren door de productie in Europa en de bijbehorende korte aanvoerlijnen. We hebben er daardoor ook nieuwe klanten bijgekregen. Daarnaast speelt mee dat het leven ondertussen weer gewoon doorgaat en de consument value for money wenst. Dressler levert een kwalitatief hoogwaardige kostuum voor je geld: een Italiaans ogend pak voor de Nederlandse man, met een uitstekende pasvorm, elegant van snit en in een prijsklasse onder de 1000 euro waarbij ook de retailer een nette marge maakt.”

Bovendien heeft Dressler weinig toeleveringsproblemen gehad de afgelopen seizoenen, vertelt Enthoven. “We konden probleemloos schakelen als bijvoorbeeld bepaalde fournituren niet leverbaar waren.” Alles wat Dressler aanbiedt is dan ook gewoon leverbaar, benadrukt hij. “

Het gaat goed met Francolini

“Francolini doet het goed in Nederland. Sinds de introductie hebben winkeliers goede resultaten geboekt en steeds meer winkels nemen het merk op in het assortiment. We maken een mooie groei door sinds Harberink Agenturen in Noord Nederland en Jilesen Agenturen in Zuid Nederland Francolini vertegenwoordigen. In België was het al een succes en onlangs zijn we ook gestart met de verkoop in Ierland.” Eigenaar Alain Van Walle van Francolini is tevreden.

Voorraad

“Door onze manier van werken kent Francolini bovendien geen leveringsproblemen”, vervolgt Van Walle. “We hebben voldoende voorraad en we kunnen iedere klant probleemloos leveren. Daarbij breiden we onze collectie steeds verder uit met nieuwe modellen, onder andere in hemden. Dankzij onze productie dichtbij kunnen we namelijk vlot schakelen bij een snel veranderende vraag, en door deze manier van werken kan Francolini garanderen dat de collectie altijd actueel is. Dat is natuurlijk heel prettig voor de retailer.”

Beste jaar ooit voor Fynch Hatton

In 2023 bestaat Fynch Hatton 25 jaar. Een jubileum waar op een bescheiden manier aandacht aan gegeven wordt, vertelt Managing Director Christoph Brandts. “Want met 25 jaar zijn we nog een relatief jonge speler op de markt. Niettemin hebben we wel al een anniversary package voor onze dealers gepresenteerd met bestsellers uit de knitwear- en overhemdencollecties. We vieren het jubileum op deze manier dus voornamelijk met onze klanten. We zijn namelijk trots op deze betrouwbare partners.”

Zeer tevreden

In de afgelopen 25 jaar heeft Fynch Hatton zich goed ontwikkeld, geeft Brandts aan. “Sinds twee jaar hebben we bovendien een dameskledinglijn die goed aanslaat en we zijn dan ook zeer tevreden over hoe het momenteel met het merk gaat. Ons boekjaar wordt afgesloten op 31 maart en afgelopen jaar hebben we een stijging van 40% gezien, waarmee we ons beste jaar ooit hebben gerealiseerd, ondanks alle problemen die er in de wereld spelen en speelden.

Dat succes is te danken aan het zeer ‘democratische’ product van Fynch Hatton. Dat slaat goed aan op de winkelvloer -ook in vergelijking met de concurrentie- omdat we een goede price value bieden, wat zorgt voor goede afverkopen in de winkels. Aan onze verkoopcijfers t.o.v. andere merken zien we dan ook dat we gedeeltelijk beter presteren dan anderen. Onze export is bovendien 50% gestegen, al blijft Duitsland wel onze belangrijkste afzetmarkt.” In Nederland en België werkt Fynch Hatton bewust niet met grote ketens maar uitsluitend met de vakhandel, legt Brandts uit. “En die vakhandel weet heel erg goed hoe ze Fynch Hatton moet verkopen. Er zijn bijvoorbeeld veel winkeliers die ons presenteren tussen duurdere merken, wat ons een uitstekende uitgangspositie bezorgt.”

Gardeur haalt productie naar voren

De tendens in de markt is momenteel vrij weersafhankelijk, constateert Simon de Bruin van House of Trends, de Nederlandse agent van Gardeur. “Het is een apart seizoen voor de modebranche. De eerste drie maanden waren best goed, maar april was grillig door het matige weer. Mensen gingen niet een dagje zomerkleding shoppen inclusief een terrasje. De horeca en de traffic in de winkelstraat hebben daaronder geleden. Wel was er enthousiasme over de omzet in confectie, aangezien feesten en partijen nog steeds volop bezig zijn aan een inhaalslag.” Gardeur verkoopt echter geen polo’s maar broeken, stipt Simon de Bruin aan, “dus hebben wij minder pijn van de late seizoensstart. Maar we zien wel dat er wat minder bermuda’s verkocht worden momenteel, al zal dat ook wel weer aantrekken. Gemiddeld genomen gaat het gelukkig heel goed met gardeur.”

Leveringszekerheid

Een belangrijker punt dat Simon de Bruin voor het voetlicht wil brengen, is de leveringszekerheid van gardeur. “De grote inhaalslag van vorig jaar zorgde voor een enorme vraag naar gardeur broeken. Het laatste seizoen hadden we het daardoor moeilijk om op tijd te leveren na die hectische periode. Door het opschuiven van toeleveringen en de vertraging in de productie die dat opleverde ontstond als het ware een trechter waarin alles samen kwam, met leveringsknelpunten tot gevolg.” Reden om aanpassingen door te voeren in het ordersysteem, geeft hij aan. “Daarom is dit jaar een pre-buy systeem ingezet voor SS24. Door dit pre-buy systeem te introduceren was een deel van de orders al binnen op de sluitingsdatum van 15 juni en kunnen we eerder beginnen met produceren, zodat we vanaf januari SS24 normaal kunnen uitleveren.”

Volop zomer bij Hajo

“De branche is momenteel gevoelig voor faillisementen en dat zorgt ervoor dat de stemming niet overal even goed is. Maar wij liggen qua omzet 7% hoger dan verwacht, ondanks de trage start van de voorjaarsverkoop vanwege de kou. De situatie was wat dat betreft niet ideaal… Toch hebben wij geplust, dus we zijn beslist niet ontevreden”, vertelt managing director sales & marketing Wolfgang Müller van Hajo Polo & Sporstwear. De SS23-collectie was in januari en februari overigens nog niet geheel uitgeleverd en daar is Müller achteraf wel blij om: “De handel heeft de juiste kleding nodig op het juiste moment. Je wilt niet iets in huis hebben dat uiteindelijk met 30% korting in de uitverkoop gaat. Daarom beschouwen wij onze NOS ook als een belangrijke factor in ons aanbod. De collectie wordt namelijk constant doorontwikkeld en er zijn elementen die experimenteler zijn en elementen die traditioneler zijn. De NOS valt in de tweede categorie en garandeert dat je altijd een goed product kunt verkopen voor een goede prijs met een dito marge.”

Zeer tevreden

Wolfgang Müller toont zich ook zeer tevreden over de resultaten in Nederland: “Hajo Polo & Sporstwear ontwikkelt zich goed in Nederland, onze klantenbasis blijft zich verbreden en er valt niets negatiefs te melden over de huidige marktsituatie. HW22-23 hebben we met een plus van 20% afgesloten.” Opvallend is de fors gestegen vraag naar T-shirts voor SS23, constateert hij: “Daarin zijn we vrijwel uitverkocht. Dit fenomeen heeft te maken met de grote prijs/kwaliteitsverhouding van T-shirts ten opzichte van polo’s en dat ze momenteel trendgevoeliger zijn. De combinatie van een net T-shirt met een kostuum is bijvoorbeeld weer helemaal terug.”

Hattric wil verder groeien

Hattric draait weer als vanouds. “Uiteraard waren er problemen gedurende de corona-periode, net als bij iedereen, maar ondertussen zijn de productie en toeleveranties al een tijdje weer helemaal op orde. We hebben SS23 zelfs vroeger dan verwacht kunnen uitleveren”, vertelt Brand Manager Carsten Steffen van Hattric. “Het gaat eigenlijk voorbeeldig.” Head of Sales International Marc Ramachers vult aan: “In 2022 zagen we een duidelijke plus in de omzet van ongeveer 30% als gevolg van de inhaalvraag na corona, wat zorgde voor een verhoging van de productie om aan die vraag te voldoen. Die productie is nog steeds hoger, aangezien we momenteel op een omzet zitten die zelfs boven die van 2019 ligt.”

Nederland

Ook in Nederland doet Hattric het goed, vervolgt Ramachers. “Het is voor onze agent Auke Nederhoed uiteraard geen fijne start geweest met de corona-crisis zo direct na het begin van zijn agentschap, maar we zijn in Nederland absoluut op de juiste weg en boeken goede resultaten. Het vertrouwen in Hattric is er bij de retailers, en dat is een goede situatie.” Carsten Steffen: “Ons exportaandeel is sowieso al tamelijk hoog, maar ik denk dat we nog veel meer potentieel hebben in Nederland. Daarom zetten we in op verdere groei voor volgend seizoen.

De toekomstvisie van MAERZ Muenchen

Het huidige slechte voorjaarsweer is een voordeel voor een knitwear-fabrikant als MAERZ Muenchen, vertelt Managing Director Katja Beibl. “Dat klinkt vreemd, maar zolang het fris blijft verkopen we warme truien en vesten, veel meer dan wanneer de zomer al in maart begint.” De resultaten liggen dan ook op niveau, geeft ze aan. “We ontwikkelen ons nog steeds goed in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk en ook in Nederland zien we prima groeicijfers.”

Kansen

Kijkend naar de markt ziet Katja Beibl echter nog steeds volop kansen: “We doen in Nederland heel veel basics, maar de modieuze thema’s kunnen nog veel verder groeien. Daar zullen we de komende tijd dan ook op inzetten. Onze agent doet het uitstekend, maar we willen meer vertegenwoordigd zijn in het luxere segment in de Nederlandse winkel, beter zichtbaar worden, duidelijker herkenbaar zijn als leverancier van hoogwaardige kwaliteit. Daar zit voor ons groeipotentieel en daarom zullen we intensiever gaan samenwerken met retailers die MAERZ Muenchen verkopen. Bijvoorbeeld middels design display-meubels en shop-in-shop concepten.” Het merk moet in Nederland meer de luxe uitstraling krijgen die het verdient vanwege de hoge kwaliteit en duurzaamheid, geeft ze aan. En dan duurzaamheid in zowel de betekenis van ‘lang meegaan’, als in de betekenis van sustainable. “Dat is een zeer sterk argument om MAERZ Muenchen te verkopen: nee, we zijn niet goedkoop, maar onze truien kunnen wél 20 tot 30 jaar mee en bieden dus een fantastische value for money én sustainability in tegenstelling tot kleding die na een jaar versleten is.”

Een nieuwe toekomst voor m.e.n.s.

In december 2022 maakte Heinecke & Klaproth, de producent van m.e.n.s., bekend dat men zich na 122 jaar per 30 juni 2023 uit de modebusiness terug zou trekken. Op 14 april dit jaar volgde een persbericht waaruit duidelijk werd dat er een toekomst is voor de merken en producten. Uiteraard wilde Mannenmode graag het hoe en waarom weten, daarom namen we contact op met CEO Peter Klaproth van Heinecke & Klaproth en managing partner Gregor Roy-Chowdhury van Continentala Capital.

Strategische keuze

Peter Klaproth vertelt dat de overname een strategische keuze is om het voortbestaan van het merkenportfolio te verzekeren. “Afgelopen jaar hebben we gemerkt dat naast factoren zoals een tekort aan vakkundige medewerkers en de dynamische ontwikkeling van de arbeidskosten in Duitsland ook de kosten voor bijvoorbeeld energievoorziening hard gestegen zijn. Met deze parameters kon ons bedrijf in Bückeburg niet meer functioneren. Door de gestegen kosten was een rendabele productie niet meer mogelijk; de kostprijs zou te hoog worden om nog een concurrerend kwaliteitsproduct te kunnen leveren. Daarom is in december besloten om halverwege 2023 na 122 jaar de bedrijfsvoering stop te zetten. Toen vervolgens Continentala Capital zich meldde voor de overname van REVILS menswear GmbH. met het complete merkenportfolio in licentie, wisten we dat de kwaliteit en continuïteit van onze merken gewaarborgd zouden blijven.”

Gregor Roy-Chowdhury geeft aan dat overname van REVILS menswear GmbH. (RMG) voor Continentala Capital de mogelijkheid is om voet aan de grond te krijgen op de West-Europese markt voor herenbroeken en verder kunnen te groeien. “Het is in zekere zin een nieuwe situatie voor ons. We waren al actief in damesmode, maar nu zetten we direct grote stappen in de kwaliteits-herenmode.”

GOTS-certificering en stabiele prijzen bij MEYER-Hosen

Sven Wandres, bestuurslid van MEYER-Hosen meldt een recordverkoop in 2022 als we hem vragen hoe het gaat met het bedrijf. Daarnaast is hij erg enthousiast over de nabije toekomst, aangezien MEYER-Hosen de GOTS-certificering voor duurzame productie heeft verkregen en geen enkele prijs hoefde te verhogen. Bovendien vervalt per komend seizoen de depot toeslag.

Productie opgeschaald

“We hebben nog nooit zo goed verkocht als vorige zomer. De inhaalvraag was zeer groot en ook in de voororders voor HW22-23 zagen we al een sterke groei, dus hebben we de productie fors opgeschaald”, vertelt Wandres. “Dat is een voordeel als je een familiebedrijf bent met eigen productiefaciliteiten, dan kan dat. We hadden bovendien al in een vroeg stadium stof ingekocht en de ordertermijnen waren eveneens vroeger ingepland, waardoor we keurig op tijd konden leveren. Dat is wel zo prettig voor de vakhandel. Het gaat dan ook heel goed momenteel met MEYER, M|5 en MMX, we opereren wereldwijd in 35 landen en door die spreiding zijn we niet afhankelijk van de resultaten in een enkel land. Nederland, Ierland en Italië doen het bijvoorbeeld uitstekend.”

Kansen met REDMOND

REDMOND werd in 2006 opgericht. Het hoofdkantoor en de ontwerpstudio bevinden zich in Bielefeld, de logistiek in Oldenburg. De merkwaarden staan voor een positieve levenshouding en een familiale sfeer. De basis van het merk bestaat casual shirts en knitwear, aangevuld met city-overhemden, vesten en jacks. Alles in het instapsegment. In Noord-Nederland wordt REDMOND vertegenwoordigd door Sven Udo van Rush Fashion Group en per 1 september dit jaar wordt Jilesen Agenturen V.O.F. in Nieuwkuijk, met als aanspreekpartner Dennis Janssen, verantwoordelijk voor Zuid-Nederland. Om te horen welke kansen het merk biedt voor de retail sprak Mannenmode voor deze uitgave met Head of Sales International Andreas Kulik van REDMOND en Sven Udo.

Beste jaar

Het laatste jaar was het beste sinds we gestart zijn, antwoordt Andreas Kulik op de vraag hoe het momenteel gaat. “We ontwikkelen ons zowel in Duitsland als internationaal. En Nederland doet het als oudste exportmarkt heel goed. Een paar jaar terug zijn er wat organisatorische aanpassingen gedaan en dat werpt nu zijn vruchten af. We worden steeds bekender bij de vakhandel vanwege onze prijs/kwaliteitverhouding en onze betrouwbaarheid. In de corona-periode 2020-2022 hebben we bijvoorbeeld extra vertrouwen opgebouwd omdat we leveringszekerheid boden in die moeilijke periode, waardoor ons potentieel in Nederland verder is gestegen. Vorig jaar was er een bovendien enorme inhaalslag in consumentenvraag, maar omdat onze voorraden op orde waren hebben wij praktisch geen leveringsvertragingen gehad, in tegenstelling tot sommige andere merken. Dat heeft ons veel nabestellingen opgeleverd.” Sven Udo vult aan: “Zelfs zoveel nabestellingen dat de magazijnen razendsnel leger werden, maar omdat er voldoende voorraad was zijn we niet in de problemen gekomen.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0