Vijf webwinkels beboet voor overtreden annuleringsregels

 In Businessnieuws, Nieuws

Online verkoopDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft boetes opgelegd aan vijf webwinkels in de modebranche. De webwinkels kregen een boete omdat zij de consument op hun website onvoldoende informeerden over de regels die gelden bij het annuleren of retourneren van hun aankoop. Consumenten wisten zo niet waar ze recht ophadden, zoals dat het het volledige aankoopbedrag –  inclusief bezorgkosten – bij een retour tijdig moet worden terugbetaald.

De beboete webwinkels zijn Bever, Coolcat, Kiesdejuistesportbh, Hipvoordeheb en Shoebaloo. Bever en Coolcat gaven volgens ACM niet alleen onvoldoende informatie, maar betaalden tevens de bezorgkosten niet of niet altijd terug. Het totaal van de boetes bedraagt 590 duizend euro. Henk Don, bestuurslid ACM: “webwinkels moeten de rechten van consumenten respecteren als zij binnen de bedenktijd van hun aankoop afzien. Doen zij dat niet, dan overtreden zij de basisregels voor webwinkels. Dat is slecht voor het vertrouwen van consumenten online. Maar het is ook slecht voor webwinkels die zich wel aan de regels houden. Daarom treden wij hiertegen op.”

Regels
Wat zijn de regels? Webwinkels moeten consumenten op hun website duidelijk informeren over de wettelijke regels rondom de annulering van hun aankoop. Dit moeten zij doen op een goed vindbare plek, bijvoorbeeld onder de link ‘retourneren’. Het opnemen van deze informatie onder een link als ‘klantenservice’, ‘veelgestelde vragen’ of ‘algemene voorwaarden’ is niet voldoende. De consument heeft volgens het ACM daarnaast recht op volledige terugbetaling van alle kosten die hij heeft gemaakt om de bestelling geleverd te krijgen. Dit betekent dat hij ook de bezorgkosten of andere bijkomende kosten die hij heeft betaald terug moet krijgen als hij de bestelling in zijn geheel annuleert.

Het recht om de aankoop te annuleren mag bovendien niet worden beperkt om andere reden dan de wettelijke. Ook artikelen in de uitverkoop en gepaste kleding mag de consument terugsturen. De consument heeft na de dag van ontvangst van het product 14 dagen bedenktijd. Vanaf het moment van annulering moet hij de aankoop binnen 14 dagen terugsturen. De webwinkel moet het bedrag binnen 14 dagen na het bericht van de annulering terugbetalen. Terugbetalen middels een tegoedbon mag alleen als de consument hiermee heeft ingestemd of zelf met een tegoedbon heeft betaald. Dit geldt ook voor online aankopen in de uitverkoop, aldus het ACM.

Strenger
De autoriteit heeft eind 2014 aangekondigd strenger te zullen optreden tegen webwinkels die zich niet of niet volledig aan de regels houden. De webwinkels die nu beboet zijn, zijn onder meer naar voren gekomen op basis van meldingen bij ConsuWijzer en onderzoek van de Consumentenbond. De boetes bedroegen 198 duizend euro voor Bever, 220 duizend euro voor Coolcat en 72 duizend voor Shoebaloo. Hipvoordeheb en Kiesdejuistesportbh (nu: bhsupport.nl) moesten een boete van 50 duizend euro betalen.

Recent Posts
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

Not readable? Change text.
0