Waarde winkelpanden populaire plekken daalt

Waar de afgelopen jaren vooral winkels op minder drukke plekken in waarde daalde, gaan nu ook de prijzen van winkels in historische binnensteden omlaag. Daarmee lijken de moeilijkheden op de markt voor winkelvastgoed nu ook de populairste winkelgebieden te hebben bereikt. Analisten verwachten voor de komende tijd nog veel grotere afboekingen bij winkelbeleggers, meldt het FD in een persbericht.

De afgelopen jaren was de concurrentie juist heel groot als het om winkelpanden op goede locaties ging, zoals in het centrum van Amsterdam. Omdat vooral winkels in kleinere steden onder druk van onlineshopping steeds minder mensen aantrokken, wilden alle beleggers panden op de beste plekken kopen. Maar ook daar gaat het nu dus slechter, blijkt uit de halfjaarcijfers die beursgenoteerde vastgoedfondsen vorige week hebben gepubliceerd. De Nederlandse winkels van belegger Vastned, die zich vooral op kleinere winkelpanden in historische binnensteden richt, werden de afgelopen zes maanden in totaal €2,9 miljoen minder waard. Een jaar eerder steeg de waarde van de panden nog met bijna €13 miljoen. Daarmee zijn de afwaarderingen op de beste winkellocaties voor het eerst in de cijfers te zien.

Volgens analisten is het een voorbode van nog veel grotere waardedalingen. ‘Onze verwachting is dat er aan het einde van het jaar sterkere afwaarderingen zijn, en ik denk dat dat volgend jaar door gaat zetten’, zegt analist Jaap Kuin van ING. Ook analist Herman van der Loos van de Belgische bank Degroof Petercam is niet positief, met name over de hoofdwinkelstraat. Het verschil tussen toplocaties en minder goede plekken was volgens hem zo groot, dat de waarde van het vastgoed op A-locaties nog flink kan dalen.

Ook beleggers gaan uit van sterke afwaarderingen op winkelvastgoed. De koers van in Nederland genoteerden winkelfondsen is het afgelopen jaar sterk gedaald ten opzichte van de waarde van het bezit. Ook zijn er eerste tekenen dat winkeliers minder huur betalen. Tot een aantal jaar geleden lieten beleggers een pand liever leegstaan dan de huur te verlagen, omdat ze anders sneller moesten afboeken. Maar het wordt steeds moeilijker nieuwe huurders te vinden.

Dat de waarde van de panden nu ook op toplocaties daalt, heeft ermee te maken dat consumenten andere producten aanschaffen, zegt Huub Snelders van adviesbureau Vierders. Ze kopen in fysieke winkels minder kleding. Dat leidt tot leegstand, ook op plekken waar daar een paar jaar geleden geen sprake van was. Gertjan Slob, directeur van onderzoeksbureau Locatus, noemt de Kalverstraat in Amsterdam en winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht als voorbeelden.

Om toch in trek te blijven bij klanten, moeten winkeliers volgens adviseur Snelders meer samenwerken. Ze kunnen bijvoorbeeld hun gegevens delen over het soort klanten dat ze aantrekken en de producten die consumenten kopen.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0